Ahad, 9 Februari 2014

resepi char kue goreng salut coklat


contoh roti salut coklat

Aku tak pernah kongsi cerita fasal resepi ek? mungkin sebab aku bukanlah pakar atau peminat masakan jadi aku memang tak pernah kot kongsi dalam weblog. Kat fb pernah le sekali dua, tu  pun yang memang aku dah cuba berkali-kali dan hasilnya tak menghampakan.

Oklah, ari ni aku nak kongsi satu resepi simple sebagai juadah minum petang atau waktu santai bersama keluarga. Al kisahnya begini, Jumaat lepas, member seofis ni bagi lah aku rasa sejenis kuih yg dibeli kat Aeon. Tak tahu le berapa regenya tp yang pasti, regenya pasti mahal kan sebab jenamanya je orang dh boleh Oh..ok. patutlah. Awalnya, aku ingatkan pisang goreng celup coklat seperti trend sekarang tapi rupanya sejenis ala cakui @chakoi (sebutan aku kat sini char kue) yang dicelup coklat. sedap ker? kali pertama rasa, pandangan peribadi aku yg memang peminat coklat, ala aku buat cakui sendiri lagi berbaloi dan mengenyangkan. Jadi balik umah ari tu terus aku kongsi cerita ngan en suami dan suami pun terus ke kedai membeli bahan utama cakui iaitu yis jenama mauripan. :D

Bahan utama :
Tepung 1 kg
Yis kering (mauripan)
Air
Gula 1 sudu
sedikit garam
minyak utk menggoreng


Bahan salutan :

Coklat masakan yang dicairkan


Cara-caranya :

Campurkan air, yis dan gula dan kemudian bancuh adunan bersama tepung dan biarkan selama sejam.

Setelah naik, uli tepung dan biarkan lagi 10 minit sebelum tepung diuli lagi sekali dan dipotong segiempat atau panjang dan sedia utk digoreng.

Goreng hingga kekuningan dan toskan.

Celupkan ke dalam sos coklat.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan