Selasa, 27 November 2012

Gian nk shopping

Terlalu lama sangat bertapa di dalam rumah. Genap sebulan ari tu aku ajak suami g shopping complex. Kalau orang dulu2 pasti dah dileterinya, takut masuk angin lah nnti bentan tapi kehendak hati yg teringin sangat nk jalan mengatasi segalanya. Alasan cari baju afiqah kerana badan dia yg semakin 'chubby' serta mencari baju basahan utk baby Haziq tp last last hanya sehelai t-shirt yg sempat diambil kerana faktor saiz susah nak cari yang sesuai dan berbaloi serta kesuntukan masa ditambah pula dgn faktor kenakalan anak-anak aku..tensen aku nak shopping bawak dorang. Taubat lah lepas ni aku nak shopping bawak dorang.

Berbalik pada cite berpantang tadi aku tahu aku ni tak ikut cara pantang yg betul, ada yg aku buat ada yg saja aku abaikan. Contohnya, kalo orang dulu2 kata, tak leh minum air banyak2 tp aku minum dengan byk sekali sebab aku tak nak susu badan kurang. Biarlah perut boroi janji anak kenyang menyusu. Aku juga banyak makan buah-buahan seperti betik, limau, epal dan anggur sbb perlukan serat dan juga vitamin C.

Bab makanan pulak, aku ikut mcm org dulu-dulu buat. Aku hanya makan masakan tanpa minyak. Kalau tak kukus, rebus, celur atau bakar sahaja. Kalo ada minyak pun, hanyalah minyak bijan. Aku juga tak makan jamu-jamu sebab serik anak tak nak menyusu jadi aku gantikan dengan supplemen vitamin kesihatan utk tubuh badan. Yang masih aku ikut seperti berurut, bertungku, pakai pilis dan param serta berbengkung walaupun tak setiap hari.Hasilnya, alhamdulillah badan lebih sihat dan yg penting aku tak menyusahkan mama aku semasa berpantang. Bersalin sblm ni mama yang jaga. Oleh kerana katanya dia tak de pengalaman menjaga orang bersalin, jadi dia masak apa semua aku bedal. Biasanya dia masak byk guna minyak walaupun dia tahu orang bersalin mana boleh makan benda berminyak dan lagi aku tak nak menyusahkan dia nak bergerak ke sana ke mari dan dijadikan alasan dia tak dpt ke mana-mana. Aku pun harus faham masa dan tenaga yang telah dicurahkan pada aku jadi kali aku jaga diri sendiri dan di rumah sendiri.Mujurlah dapat suami yang bertanggungjawab dan dialah yang mengambil alih tugas suri rumah termasuk memasak, membasuh baju, pinggan mangkuk, pergi pasar serta menghantar aku ke klinik atau pergi ke mana-mana. Syukur alhamdulillah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan