Ahad, 4 November 2012

Tolong aku kekeringan susu!

Seperti ibu-ibu lain aku dah lama pasang angan-angan ingin menyusukan anak sepenuhnya dengan susu badan walaupun aku tahu agak perit apabila bayi kerap menyusu dan adakalanya mengelupas dan luka puting susu dibuatnya tapi cabaran kali ini yang sangat mengecewakan aku adalah aku kekeringan susu badan semasa dalam berpantang lagi. Sudah le anak melalak semasa menyusu, mungkin kerana susu badan kurang mengalir dan mungkin juga dia tak cukup puas. Puting berdarah toksah citelah. Setiap kali si kecil ni menyusu aku rasa nak meraung menahan kesakitan. Ada misi kata teknik lekapan aku salah tapi dia sendiri tengok bagaimana aku memegang dan menyuakan puting payudara pada bayi. Lagipun ini bukan kali pertama aku menyusukan anak. Ada sekali tu mata aku bengkak disebabkan tak cukup tido kerana anak asyik melalak dari awal pg smp ke siang. Aku dah rasa give up sampai ada masanya mcm nak campak je anak aku tu. Mujur adik aku kebetulan datang dan terus menyusukan anak aku.Yer, dia dh jadi anak susuan adik aku. Ada masanya lansung tak keluar susu badan walaupun telah cuba memerahnya berkali kali. Masa tu rasa nak nangis pun ada. Aku bertawakkal aje pd waktu tu, ingatkan nak cari susu formula di kedai tp seawal 1.30 pg mana ada kedai bukak? jadi nak dijadikan cerita aku guna susu Afiq yg dicairkan utk bg kat adik dia. Tu lah saja ikhtiar terakhir pd waktu terdesak. Kesian baby aku, dah haus sangat dia telan aje, mujur tak de sembelit atau buang2 air. Nak kata aku tak mengurut, seawal lepas bersalin aku dh mengurut payudara utk keluarkan susu. Aku juga byk makan sayuran dan amalkan petua utk membanyakkan susu tapi usaha murni aku nak menyusukan anak dgn susu badan sepenuhnya punah begitu sahaja. Nampaknya misi aku kali ini tidak berjaya, tidak seperti masa kecil akaknya dan abgnya..sedih tau.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan