Rabu, 31 Oktober 2012

bermulanya pertapaanku

mulai ari ni aku akan update status jika berkesempatan dalam bentuk catatan diari kerana ingin meraikan kehadiran cinta hati baru kami, Mohamad Haziq Hazim yang telah selamat dilahirkan pada 23 Oktober 2012 beberapa hari sebelum umat islam menyambut Aidil Adha. 23/10/2012 4.00pm Suara azan Asar terdengar dari masjid berdekatan rumah. Pada waktu-waktu begini biasanya aku sudah siap memasak utk juadah malam dan sedang bersiap siap utk mandi sebelum mengambil anak-anak pulang dari sekolah. Maklumlah, jarak antara rumah dan tadikanya agak jauh jadi utk mengelakkan kesesakan lalulintas kene le bertolak awal. Tapi petang tu rasa lain mcm sakit, dah le terlewat untuk memasak rasa sakit seakan hendak datang haid agak lama dan berpanjangan selama minit sblm hilang. Masa sakit tu lansung tak boleh bergerak. Risau dgn keadaan diri terus menelefon suami dan meminta dia saja yang menguruskan anak-anak. Memang lah tanda belum keluar tapi rasa sakit tu mcm makin kerap dan tetap setiap setengah jam. Sekitar jam 5.30pm, tanda untuk melahirkan sudah keluar tapi suami pula tak nampak bayang. Bila dia tiba di rumah, aku cuba tenangkan diri krn beranggapan masih jauh lg masa utk melahirkan. sebenarnya aku tak nak suami kelam kabut kerana jarak antara rumah kami dgn hospital tak jauh, tak smp 15 minit perjalanan pun sedangkan jarak antara rumah dan tadika harus melalui lebuhraya yang pastinya sesak di waktu orang balik bekerja. kalo aku ikut suami ambil anak dari tadika dan hantar ke rumah mama dan patah balik ke hospital, aku rasa ada karang terberanak dalam kereta. aku masih boleh bagitau suami yg waktu bersalin masih lagi jauh. Betul dugaanku, suami stuck dalam jam di lebuhraya dan memberitahu mungkin tiba lewat sikit. Aku cuba menelefon keluarga tapi biasalah mama mudah panik dgn situasi cam tu, dia suruh angah datang dan hantar aku ke hospital padahal rumah angah bukannya dekat. kontraksi aku pula makin kerap, dari setiap setengah jam ke setiap 10 minit. Mujur teringat jiranku yg tinggal berdekatan dan meminta bantuannya.Syukur alhamdulillah. sesampai ke hospital terus ke bilik saringan dan terus ke bilik bersalin kerana bukaan dah 4.5cm katanya. Bermula dr situ, perhitungan bermula dan alhamdulillah aku selamat melahirkan seorang bayi lelaki 3.03kg tepat jam 11.40pm tanpa sebarang koyakan atau potongan. Tapi memang bersalin kali ini sangat menyakitkan dan aku rasa trauma pulak. Sebab apa,sebelum bersalin pun aku telah diduga dgn pelbagai penyakit dan alahan yg cukup menyakitkan ditambah pula saat melahirkan. Rasa cam taubat nak mengandung lagi tapi tulah kelebihan yang Allah berikan pada wanita kerana boleh melupakan semua rasa sakit tu selepas itu hingga tidak ada sekelumit pun perasaan benci kepada Pencipta Nya atau anak yang dikandung serta anak-anak yg seterusnya. bersambung nnti..haziq dh menjerit

Tiada ulasan:

Catat Ulasan