Sabtu, 13 Oktober 2012

mcm-mcm perangai

Cite yang aku nak beritahu ari ni fasal pengalaman aku sebagai pelanggan di dua buah gerai yang aku rasa patut untuk kita renungkan. Gerai pertama ni tak berapa jauh dari rumah aku dan lokasinya memang jadi tumpuan sbb di jalan raya utama di perumahan ini. Masakan sedap amik order cepat cuma makanan dan minuman nya aje yg berejam menunggu. Member-member aku gelarkan gerai tu gerai satu jam sebab kalo tak sejam menunggu tak sah. Tapi yang peliknya, ramai tu orang sanggup menunggu giliran. Nak kata tukang masak nya sorang,aku tengok 2 org warga emas. dan kalo org kata mungkin sbb tukang masak org lama jadi slow sikitlah tapi bagaimana pulak dgn tukang buat air yg berejam gak nak siapkan air. Gerai kedua lak memang terkenal ngan kue tiaw dia. Cara dia memasak, dia hanya masak satu persatu dan mungkin kerana penat bercampur panas baran membuatkan owner cum tukang masak selalu naik angin masa tengah masak dan biasanya dia blah mcm tu aje ketika org tgh ramai menunggu. Bila angin dia reda, dia terus mulakan memasak tanpa rasa bersalah. bayangkan betapa bengangnya pelanggan mcm aku yg dah sejam menunggu. Sib baik le masa tu aku memang tgh mengidam sangat nak makan kue tiaw goreng dia jadi terpaksa le menunggu sejam lagi tp yg buat aku bertambah bengang tu..smp rumah dah le sejuk kue tiaw tu, dah tu rasa hangus aje. Bila berhadapan dengan kerenah tuan punya gerai cam ni, aku rasa dorang ni patut amik time management atau anger management le. Jika sikap mereka tidak diubah, sesedap mana pun masakan mereka jika pelanggan bosan, tiada gunanya meniaga sbb lambat laun mereka terpaksa gulung tikar bukan kerana masakan mereka tapi sbb sikap mereka sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan