Khamis, 11 Oktober 2012

Zaman dh berubah...

Orang lama sering berkata, zaman dah berubah tapi adat tetap perlu dijaga. Betul tak?. Aku tak tahulah nak cakap apa tapi aku yang dalam kategori moden gak adakalanya macam terasa janggal untuk mengikut petua nenek moyang yang tidak relevan dimataku dan hanya mengikut apa yg selesa buatku sahaja. Memang le kene bebel dek orang tua..hehehe. Contohnya lah masa bersalin anak sulung dulu, aku bersalin secara c-ser. Takde kalangan dlm keluargaku yang pernah bersalin c-ser jadi mama pun sendiri tak berapa mahir tentang pantang larang menjaga orang yg bersalin dan main hentam saja. Aku tidak memakai pilis, param apalagi berbengkung, bertungku semua tu. Cuma makan ubat yang diberi doktor sahaja. Akhirnya jahitan bocor dan yang merana aku jugak. Kelahiran anak kedua pula normal dan kali ni aku merasalah memakai param, pilis, berurut sume tu. Rasa berbeza sangat dan ternyata tubuh lebih segar walaupun pada awalnya aku rasa rengsa sbb kepanasan dgn badan berlilit rempah ratus tapi hasilnya aku cepat sihat daripada biasa. Cuma dalam banyak2 pantang tu, aku cuma tak minum air akar kayu krn takut anak kene kekuningan dan juga tidak mahu susu badan menjadi pahit. Pengalaman meminum kacip fatimah masa anak pertama dulu hingga menyebabkan air susu badan pahit sangat memberikan pengajaran kerana anak menangis sepanjang hari kerana tidak dapat menyusu hingga aku terpaksa menawarkan susu badan sendiri dengan pelbagai cara. Mujur tak de pe pe..fuhh..serik. Untuk anak ketiga ni aku teringin nak guna set bersalin spt yg diwar-warkan di iklan media cetak tapi buat masa ni aku belum putuskan nak beli yang mana. Bercakap fasal bayi ni pulak. Aku tiba-tiba teringat tentang beberapa hal di klinik kesihatan yg membawa bayi mereka utk pemeriksaan rutin. Mana-mana ibu bapa yg baru dapat anak memanglah teruja mendapat ahli baru dlm keluarga mereka. Mereka dipakaikan dengan pakaian terbaru dan terbaik utk anak mereka tapi adakalanya terasa cam janggal utk seorang bayi yg baru saja menjenguk dunia dgn pelbagai aksesori yg adakalanya sarat dan adakalanya membuatkan bayi tersebut tidak selesa. Sebagai contoh, katalah bayi tu baru sebulan dua menjenguk dunia, dari segi fizikal yg masih merah yang adakalanya tidak cukup bulan sepatutnya ibu bapa tu boleh berfikir bayi tersebut mudah terdedah kepada bahaya jangkitan kuman dan memerlukan perlindungan extra spt selimut atau bedung tp org skrg aku tgk dah le tak berbedung, tak bersarung tangan atau kaki dan budak tu kesejukan mengigil dengan suara terketar2 kalo menangis. Walaupun cuaca kat luar panas terik sekalipun tapi suhu bayi dan suhu kita tak sama. kalo dia kat dlm perut tu lain le, dia memang selesa dgn suhu persekitarannya. kalo tak nak pakaikan sarung tangan dan kaki tak kisah, pakaikanlah baju senyawa (romper) yg tutup kaki dan untuk tangan tu kita leh tutup ngan kain sekiranya perlu sbb bayi sukakan kehangatan sama seperti di dalam rahim ibunya dan sekiranya tidak dia mudah terkejut dan akan menangis dan itulah pemandangan yg aku lihat di klinik tersebut. Kesian bayi-bayi tu sbb dipakaikan baju berjenama dan fesyen mcm org dewasa tp penyudahnya budak tu merengek aje. Ramai gak para ibu skrg yg enggan menyusukan anak mereka dgn susu badan. Mungkin segan di hadapan khalayak ramai atau mungkin tak de lansung susu badan kot? entahlah. Aku teringat ada satu kisah ni, kerana tak mahu menyusukan anak dia dgn susu badan, dia sanggup bagi anak dia susu kambing segar lah, susu itu inilah dan penyudahnya anak dia masuk hospital kerana demam panas melampau dan kekuningan melampau. Mujur anak dia tak meninggal atau cacat otak. Apalah salahnya bagi walaupun sikit kerana khasiat susu ibu tinggi tp entah lah apapun alasannya dia terpaksa tanggung le kesannya kan? Aku berdoa semoga kali ni aku dapat menyusukan bayi secara eksklusif selama 2 thn seperti anak sulungku tanpa sebarang masalah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan