Rabu, 28 Ogos 2013

Tradisi rumah terbuka..

Salam utk semua...

Seperti sudah menjadi trend dalam masyarakat Malaysia, sambutan raya diteruskan selagi masih lagi dalam bulan Syawal dan memang banyaklah rumah terbuka atau istilah open house dianjurkan oleh individu, syarikat mahupun jabatan kerajaan malah Sultan pun menganjurkannya.

Cerita fasal open house ni, seperti orang lain gak, suka lah kalau ada orang nak datang beramai-ramai ke rumah kita kan? tapi berdasarkan pengalaman peribadi aku, aku tak akan meletakkan harapan yang tinggi melihat kedatangan mereka. Cakap je beria nak datang tapi bila tiba masanya, boleh dikira dengan jari sedangkan lauk pauk dan pelbagai juadah yg disediakan tu masih banyak lagi. Kali terakhir aku buat rasanya 4 tahun yang lepas kot. Aku cam serik nak buat kerana tak sukakan pembaziran masa, pembaziran tenaga, pembaziran duit dan pembaziran makanan. 

Adakalanya tertanya-tanya, adakah kerana rumah aku ni tidak se'gah' rumah kenkawan yang lain maka mereka pun tak berminat atau kerana aku ni bukan sapa-sapa  dalam kalangan mereka. Sebab tu kalau ada kenkawan suami nak datang, aku rasa lebih gembira kerana kebanyakan dari mereka jenis tak kisah dan memang akan datang setiap tahun. Tahun lepas pula, aku beria-ia mengunjungi rumah kenkawan sekolah lama tapi ada mereka nak datang umah aku? tak de pun. Setakat ni 2 org je yg memang tak pernah miss datang umah aku setiap tahun. Adakah aku sangat berkira dlm persahabatan? tak tahulah pandangan orang tapi secara peribadi aku jenis orang yang tak kisah dalam berkawan. Takda istilah pilih kawan berdasarkan pangkat ke, status ke, atau apa jua lah kerana pada aku tidak rugi mempunyai ramai kawan tapi adakalanya agak kecil hati bila mendengar cerita kenkawan ni buat kunjung mengunjung ke rumah kenkawan lain termasuklah yang terdekat dgn rumah kita tapi lansung tak nak singgah rumah kita padahal dah boleh sangat kan kalau punya niat utk mengeratkan silaturahim? kalau ada yang terasa tu aku minta maaf banyak-banyak kerana adakalanya kita ada membuat hati orang tersinggung hingga dia akan ingat sampai mati segala kesilapan kita hingga tak sanggup utk melihat wajah kita lagi.

Kalau ada di kalangan kenkawan aku yang berpendapat begitu, aku sekali lagi memohon ribuan ampun dan maaf dengan kalian semua dan aku berharap kalian menegur jika ada yang tidak enak dari segi sikap atau kata-kata kerana manusia memang tak boleh lari dari melakukan kesilapan dan haruslah menerima teguran dengan berhemah. 

Kenapa aku cite semua ini di sini kerana aku sekarang berada dalam keadaan dilema samada nak meneruskan niat utk memasak utk jamuan makan-makan bagi kenkawan sekolah yang konon-kononnya nak datang berkunjung ke rumah pada hujung minggu ni. Masalahnya, tak de seorang pun yang awal-awal kata dorang confirm nak datang, dan yang beria mengajak kenkawan datang ke rumah aku tu pun sendiri tak confirm nak datang pukul berapa. Aku tak nak kisah 4 tahun lalu berulang. Untuk apa aku memasak untuk 50 orang tapi yang datang tak sampai 10 orang. Apa patut aku buat?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan