Rabu, 19 September 2012

Bila kewarasan fikiran di tapak kaki

Hampir setiap hari kita terbaca di dada akhbar atau di media elektronik kisah bayi-bayi yang dibuang umpama sampah yang tidak berharga. Sangat menyayat hati kerana ada juga manusia di luar sana yang tidak berperi kemanusiaan. Apapun alasannya, bayi yang tidak berdosa itu tidak layak dibuat begitu. Sekurang-kurangnya bagi le mereka peluang untuk hidup dengan memberikan kepada orang lain daripada menambah dosa besar selain dosa berzina kepada dosa sebagai seorang pembunuh.

Yang aku pelik tu, semasa melakukan dosa, dorang (yang berzina ni) tak pernah terfikir ke atau hanya campak implikasi ke tepi saja layaknya. Tak takut implikasi penyakit kelamin atau mengandung luar nikah atau juga mati dalam keadaan mengaibkan? Sudah banyak cerita di sana sini, samada di dalam Al Quran malah cebisan kisah-kisah dari petikan akhbar tentang masalah ini tapi sedikit saja orang ingin ambil iktibar agaknya. Dan yang melahirkan anak tak sah taraf tu tak sakit ke ketika bersalin? aku yang dah nak beranak masuk 3 ni pun seriau aje bila mengenangkan sakitnya ketika nak bersalin. Sakitnya ketika bersalin memang susah nak digambarkan dengan kata-kata, hanya Allah saja Maha Mengetahui. Jadi macam pelik bila orang yang bersalin anak tak sah taraf ni mcm mudah sangat je ker? mcm buang air besar pastu pam aje atau campak kan aje di mana mana? tak ke kesian melihat wajah bayi yg comel tidak berdosa tu. kalo bunuh sekalipun ia tidak akan mengurangkan dosa malah tidak dapat disorokkan pun kesalahan itu sbb buktinya semua yang melakukan perbuatan terkutuk tu senang saja nak detect dan ditangkap. Macam mana tak kene detect kalo tuan punya badan yang selama ini berjaya menyorokkan kandungan hingga melahirkan tapi tak dapat menyembunyikan akibat dari bersalin tersebut. Dan yang pastinya adakalanya uri masih lagi tertinggal kat dalam kan?kalo kat spital habis dah dikorek-korek oleh misi atau doktor perbidanan tapi kalo bersalin sendiri boleh ker korek sendiri tanpa implikasi tumpah darah?

Sebenarnya kat luar sana ramai lagi orang yang tidak bernasib baik atau belum ada rezeki untuk menimang cahaya mata walau puas berusaha dan kebanyakan dari mereka dengan rela hati menjaga anak angkat umpama anak kandung sendiri sejak dari merah lagi dan kebanyakan dari mereka biasanya akan terus menambah jumlah bilangan tersebut tanpa ada rasa ragu-ragu walaupun ada kalangan yang memberitahu adakalanya anak-anak angkat ni bila besar nanti akan melupakan jasa orang yg membesarkannya. Aku pun jika ditakdirkan rezeki lebih teringin gak nak amik anak angkat tapi buat masa ni cukuplah dengan rezeki yang Allah bagi dulu. Ini kerana aku sendiri pun setiap kali mengandung setiap kali tu le ada aje dugaan penyakit tapi aku yakin setiap yang berlaku ada hikmahNya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan