Ahad, 3 Mac 2013

Bila anak-anak demam

Sebenarnya sejak akhir bulan Feb ari tu, si abg Afiq yang muntah-muntah dan buang air besar kemudian terus demam. Doktor kata ada kemungkinan keracunan makanan dan kebetulan tonsilnya merah dan bengkak. 

Berjangkit pulak pada akaknya si Afiqah yang suka mengecek makanan adik dia. Ye lah, kalau dah si abg sakit tekak jadi tak berselera le nak makan. Akak dia pun sapu je lah ikut selera dia, mana le tak montel. Tup-tup dia pula kene demam tapi selera makan tetap tak surut cuma mengada je lah lebih. Demam diapun tak kebah sangat, nak kata panas sangat pun tak, nak kata dah baik pun tak juga tapi hari-hari sibuk suh g jumpa doktor. Bukan tak nak bawak tp dia ni memang payah nak makan ubat. Jumpa doktor memang dia suka tapi nak abiskan ubat memang le payah. Lagipun stok ubat bulan lepas ada lagi jadi aku ingat kalau tak kebah seminggu ni baru bawak jumpa doktor. 

Tup-tup si kecik Haziq pulak kena sebab si akak rajin melayan si kecik tu bermain cuma bagusnya si kecik ni tak de merengek atau menangis tapi mulut bising aje. Aku tersedar sekitar jam 3.30 pagi bila si kecik ni mcm bising mulut dia. Bila aku pandang dia senyum aje. bila aku rasa badan dia panasnya. terus aku jelum ngan air kasi suhu turun. dia masih senyum aje. terus tak pakaikan stokin atau sarung tangan, pakaikan baju yg longgar dan pakai pampers aje. Pada fikiran aku, biasanya budak kalau demam panas sangat dia akan buang air besar kerap tp tak de pulak cuma malam sebelum tido tu dia memang banyak buang air besar, lebih 3 kali sampai penuh alas plastik di tilamnya sebelum aku sempat nak tukar lampin baru. 

Tadi pun semasa aku pulang ke rumah mama melihat anak-anak, si kecik tu tersengih sengih walaupun panas badannya susut sedikit setelah aku lap tapi akak dia badan masih ada dedar sikit tp dah terpengsan kerana kepenatan balik dari sekolah agaknya. Nampak gayanya malam ni kene pergi klinik juga lah ye.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan