Rabu, 19 Jun 2013

Jerebu melanda lagi..




Setiap tahun pasti akan datang waktu jerebu melanda kesan dari pembakaran hutan atau ladang dari negara jiran yang mengakibatkan bukan sahaja pandangan mata berkabus tetapi membawa kesan seperti penyakit batuk, selsema dan sebagainya. Ini ditambah pula dengan keadaan cuaca panas kering...aduhai kalau bulan puasa ni mau kering tekak dibuatnya.

Anak-anak aku tak terkecuali mendapat penyakit pakej tu. Si akak awal-awal lagi dah diserang semput. Kesian tengok dia tak dapat bermain di luar sementara si kecil aku juga tak selesa dan meradang bila batuk dan selsema menganggu keaktifannya setiap hari. Aku sendiri pun dah hilang suara dah ni. Mulanya sekadar batuk-batuk biasa je, pastu sakit tekak dan selsema terus hilang suara. Bila gi klinik doktor pulak boleh tak de.. aduhai. Aku teringin nak bawak anak jenjalan kat luar tapi memandangkan cuaca tak molek, terpaksa pergi tempat yang tertutup aje lah. Aku juga sangat berharap akan ada hujan sehari dua ni untuk mencuci udara kotor ni.Insyaallah :(

Tiada ulasan:

Catat Ulasan