Khamis, 13 Jun 2013

Kadar gula rendah dalam darah

Semalam buat pertama kalinya aku mencuba mengganti puasa hari pertama kerana mengandung tahun lepas aku kene minum air gula sebanyak 2 kali. Malang sungguh nasib waktu tu, dah le kene tuang puasa 2 kali, aku pula suspek kencing manis semasa mengandung. Jadi sempena bulan Shaaban ni, aku cuba le puasa kan walaupun timbul gak kerisauan sebab aku menyusukan anak sepenuhnya. Dibandingkan akak dan abangnya, yang ni memang bergantung sepenuhnya pada aku. Setelah membaca artikel di internet dan cerita kawan-kawan aku sedikit lega kerana stok susu aku tidak akan berkurangan.

Tetapi masalah lain pula timbul. Kadar gula dalam darah aku mula turun mendadak. Mujur lah waktu tu, dah hampir lewat petang dan aku hampir nak sampai rumah. Pada mulanya aku rasa air cond aku terlalu sejuk dan badan rasa bisa. Sejuk tapi aku berpeluh-peluh. Ditambah kepala yang memang tengah sakit, aku buat tak kisah lagi. Tiba tiba tangan aku start mengigil dan kebas kebas. Bila pandang tapak tangan aku pucat sangat. Nak berhenti kat tepi rasa cam tak sesuai kerana kalau aku berhenti pasti aku akan terus pitam dan kemalangan kat situ juga.Jadi aku kene kuatkan semangat utk sampai ke rumah walaupun aku memang rasa bila-bila masa sahaja aku boleh tumbang. Aku siap sempat pesan kat anak dara aku, suh kunci pintu gate setiba saja di rumah. Pandangan mata masa tu memang dah berpinar. dah nampak mcm tompok-tompok hitam di sana sini. Dalam hati kata, sabarlah wahai hati, ini dugaan sementara saja, lagi seminit je nak berbuka. Aku memang tak rasa lapar atau haus tapi badan aku memang tak boleh bangun, terbaring begitu sahaja sehingga aku terdengar azan maghrib berkumandang. Gagahkan diri utk buat air panas dan makan roti tapi nampaknya tak berkesan jadi aku baring semula. Kepala sangat sakit, rasa cam nak muntah pun ada. Mujur le suami balik awal, dia terus buatkan milo dan masakkan lauk ringkas utk aku. Baru rasa lega sikit tapi telinga aku panas le kene dengar bebelan suami. Kalau tak bersedia jangan puasa dulu, awak tu menyusukan anak. ye saya tak buat lagi, kataku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan