Ahad, 28 Julai 2013

Isu -isu semasa

Setiap kali musim perayaan atau musim cuti sekolah pastinya rege ayam akan naik mencanak pada kadar luar biasa menyebabkan pembeli mengeluh sebab terpaksa bayar lebih. Itu satu fakta yang tak dapat dinafikan tapi bila pengguna menyuarakan pada pihak yang bertanggungjawab jawapan klise adalah boikot saja tapi seperti yang dipetik dari akhbar tempatan yang aku baca beberapa hari lalu mengatakan adakah orang tersebut tahu harga pasaran barangan mentah lain seperti ikan dan makanan laut lain dan kesan kepada masyarakat golongan bawahan? harga sekilo cencaru dan seekor ayam sangat jauh berbeza. Bagi golongan mewah tak menghadapi masalah utk menukar menu tapi golongan rendah macam aku ni, tak dpt makan ayam, telur pun dah cukup baik. Aku tak kata ikan itu terlalu mahal tapi adakalanya aku terpaksa menelan keinginan utk merasainya jika bahagian tersebut terpaksa diperuntukkan utk perkara lain yang lebih penting seperti contohnya bulan tu terpaksa tukar tayar kereta atau maintenance kereta atau persekolahan anak. Ayam pun kalau dibeli aku akan potong kecil-kecil yang boleh dimasak hingga seminggu. Kalau ikan ni, sekilo pun kalau saiz sebesar tapak tangan adalah 4 ekor. Boleh cukup ke utk seminggu?

Begitu juga dengan harga rumah yang dikatakan rumah mampu milik. Adakah mereka (pihak kementerian tu) faham maksud 'Rumah Mampu Milik'? Kalau setakat gaji RM1 atau RM2K sebulan aku rasa belum boleh dikategorikan mampu memiliki rumah berharga RM300K ke atas. Abis tu golongan tu nak duduk kat mana? rumah setinggan? rumah sewa? atau rumah pangsa kos rendah? mereka pun inginkan keselesaan terutama bila sudah bekerja dan mempunyai keluarga yang ramai. Aku sendiri pun masih lagi dalam kategori tak mampu nak membelinya. Kene fikir berpuluh kali kalau nak beli walaupun aku teringin.

Aku tak tahu bila le isu seperti ini nak selesai tapi jika ada yang prihatin dan ikhlas ingin merubah kehidupan golongan rakyat rendah mcm aku ni..syukur nikmat. Memang kerajaan ada banyak bagi skim bantu dibawah jenama 1 Malaysia tetapi sebelum tu haruslah difikirkan adakah skim itu dimanfaatkan sepenuhnya oleh rakyat atau adakah ia berkesan untuk membantu rakyat atau sebaliknya? Kalo rasa perlu dimansuhkan kerana kurang bermanfaat atasinya dengan memperkenalkan kaedah baru yang lebih efektif dan berkesan dan yang paling penting pada aku hati rakyat perlu dijaga juga. Jika gaji naik tapi taraf hidup tak setara gaji, tak guna gak. Contohnya naik gaji hanya 0.5% tapi kos pelbagai dalam sara hidup naik 10%..adakah ia berbaloi?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan