Khamis, 8 Mei 2014

Ada hikmah rupanya semua ini...

Seperti yang aku war warkan, Sabtu ni sepatutnya aku akan membawa anak-anak yatim 'outing' dengan tujuan untuk menggembirakan mereka. Pada waktu yang sama aku ingin membuat 'suprise birthday party' untuk anak perempuanku, Manja. Tapi apa  kan daya, anak-anak yatim tu ada program lain jadi terpaksa le book pada tarikh lain iaitu 24.05.2014. Oklah, aku pun terpaksa le tukar dari segi menu, perancangan lain dan kos yang terlibat. Semua aku dah settlekan sejak semalam.

Hari ni punya cerita lak fasal perancangan untuk memasukkan nama mereka dalam senarai projek raya melalui pertubuhan kumpulan geng aku lah iaitu projek iqra'. Bila kawan aku kata, nama tempat tu ada kene mengena dengan arqam aku pun cakaplah mungkin pelanduk dua serupa sebab aku pernah jumpa satu rumah amal katanya yang guna nama sama tapi di tempat lain. Aku suruh kawan aku 'double confirmkan' dengan penyelia tempat tu sebab aku pasti ia adalah dua tempat berbeza.

Pada masa yang sama aku turut buat research di internet dan menelefon sendiri penyelia asrama perempuan dan menurut penyelianya setakat ini tempat tu tak de kene mengena ngan Al Arqam tetapi bila aku check kat internet, nama tempat tu memang salah satu cawangan cabang Arqam dengan nama pertubuhan rumah amal. Masya Allah, aku terperanjat dan memang tak sangka sanggup dorang gunakan anak-anak yatim ni untuk menggaburi mata masyarakat. Setahu aku yang kurang cerdik ni, dari segi luaran kita tengok cara mereka mengendalikan sama seperti rumah kebajikan yang lain cuma mungkin ada perbezaan dari segi rohaniah. Memang mereka menetapkan unsur 'pure islamic' dalam kehidupan seharian tp bila korang baca laman web mereka terutama yang bekas Al-Arqam ni, mereka ni mcm Syiah pun ye. Banyak yang tersasar dari matlamat islam yang sebenar. Sebab tu lah mereka diharamkan di Malaysia. Dan sekiranya memang betullah mereka ada kaitan dengan Arqam maka secara automatiknya aku tak boleh masukkan nama mereka dalam senarai penerima projek iqra'. Aduhai..sebab tu lah agaknya hati aku tak berapa tenang sejak dua tiga hari ni. Allah nak tunjukkan sesuatu rupanya. Tapi niat aku baik tau, aku nak tolong anak-anak ni. Aku ada anak jadi aku tahu bagaimana perasaan seorang anak yang serba kekurangan.

Aku rasa rancangan pada 24.05 tu aku teruskan sebab aku dah beli pun beberapa barangan untuk program tersebut tapi rancangan lenlainnya aku terpaksa le ubah. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan