Khamis, 15 Mei 2014

Bukan senang utk buat kerja amal sekalipun

Dulu aku selalu dengar pepatah mengatakan bukan senang nak jadi senang yang membawa maksud. Setiap perkara yang membawa kejayaan itu tidak semudah yang disangka. Ianya memerlukan banyak pengorbanan sebelum boleh mengecap nikmat kejayaan. Tapi bagaimana pula dengan statement aku kat atas?

Pun lebih kurang juga maknanya. Hari ini, nak buat kerja amal atau nak cari pahala pun tidaklah semudah yang disangka walaupun niat kita murni tanpa sebarang prasangka atau sebab-sebab lain tapi ia tidaklah selurus atau semudah yang kita rancangkan. Mungkin adakalanya nampak cam remeh tapi kini baru aku tahu beban yang biasa kawan-kawan aku yang buat kerja amal sukarela sepenuh masa ini. Memang respeklah sebab memang terdiri dari orang-orang yang penyabar dan kuat semangat.

Aku rasa aku macam nak give-up a.k.a putus asa sebab untuk projek amal  kedua ini macam tak de sambutan pula. Mereka (kawan-kawan kat online) yang pada mulanya berdegar nak membantu tiba-tiba senyap begitu sahaja. Aku beranggapan mereka tidak berminat lagi mungkin ada masalah kewangan peribadi jadi tidak mahu menambahkan beban mereka jadi aku yang dah terlanjur berjanji ngan penyelia asrama rumah amal tu terpaksa le fikir alternatif duit poket sendiri atau buat collection dengan kenkawan rapat di pejabat untuk menampung kos. Bukan banyak sangat pun tapi bila dah tengah2 bulan ni, faham-faham ajelah..doakan semoga impian kedua ini tercapai juga. Aku mungkin tak sanggup utk war-warkan lagi fasal buat kerja amal ni sebab kekangan masa dan kewangan. Allah dah bagi aku peluang utk merealisasikan niat murni kawan-kawan tu dh cukup bersyukurlah.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan