Ahad, 13 Julai 2014

Kes anak-anak yang terabai.

Alhamdulillah. Syukur ke hadrat illahi. Diam tak diam dah dekat 16 Ramadhan rupanya kita berpuasa. Macam sekejap saja masa berlalu. Ok, aku bukan nak cerita persiapan raya tetapi nak cerita fasal kes anak-anak yang terabai. Seperti yang pernah aku ceritakan fasal aku cuba membantu 2 orang budak terabai tu?. Alhamdulillah, respon yang aku dapat dari fb sangat memberansangkan. Ramai dermawan turut membantu. Ada yang dermakan baju-baju terpakai yang masih molek dan sesuai untuk dipakai mereka. Ada yang dermakan baju sekolah dan ada juga yang dermakan baju raya serta kasut raya serta ada yang dermakan wang ringgit. Syukur sangat-sangat. Aku yang tolong berikan bagi pihak pun turut merasa gembira melihat 2 beradik ni tersenyum girang. Iyalah, mereka tak pernah merasa pergi bershopping dan diberi peluang memilih pakaian baru untuk raya jadi kepenatan hari tu tak terasa. Aku akan sharekan beberapa keping gambar semasa program beli baju raya baru-baru ini.

Alhamdulillah, banyak bantuan yang diterima selepas cerita mereka aku edarkan di fb. Guru-guru sekolah mereka juga turut hadir untuk bertanya khabar dan melihat sendiri suasana kediaman mereka. Cuma aku kesalkan sikap ketua kampung mereka yang aku boleh kategorikan sebagai sombong sebab tidak mahu bertemu orang kampung sendiri bertanyakan khabar atau amik tahu sekurang-kurangnya tentang hal sekeliling. Takpelah, itu akan aku adukan kepada badan bertanggungjawab. Yang penting, nasib dua beradik ni harus dibela. Aku dah pergi pejabat agama dan mereka minta aku rujuk ke Biro Bantuan Guaman. Aku juga dah hantar permohonan JKM dan sedang dalam proses.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan