Khamis, 31 Julai 2014

salam aidilfitri semua..

Assalamualaikum warah matullah,


Salam Aidil fitri semua. Hampir 5 hari Aidil fitri berlalu tapi baru hari ini ada kesempatan utk menulis di blog sendiri. Seperti tahun-tahun sudah, malam raya adalah malam yang paling sibuk dan memenatkan bagi seorang ibu seperti aku kerana harus berada di dapur lebih dari 2 jam kerana sibuk menyediakan juadah untuk hari raya esok. Tapi tahun ini, kami sangat bersederhana. Hanya 2 juadah simple dan kuantiti juga kami kurangkan. Kami tak mahu macam tahun-tahun lepas di mana banyak sangat juadah yang dibuat hingga akhirnya terbasi dan terbuang begitu sahaja.

Dari segi persiapan lain, rasanya tahun ni lebih kepada anak-anak sahaja sebab si abg sudah mula berpuasa penuh untuk pertama kalinya sementara si akak pula tahun 3. Si kecik pula kali pertama beraya sedondon dgn akak dan abangnya. Alhamdulillah, seronok melihat kegembiraan 3 beradik ni yang teruja nak sambut puasa dan raya. Cabaran semasa bersahur, semasa berbuka dan bersekolah sewaktu Ramadhan dan juga beberapa peristiwa lain pastinya menjadi memori keluarga kami yang paling indah.

Antara yang masih ku ingat adalah bila tiba penghujung Ramadhan bila si akak dan si abg sudah mula bertanya bila Aidil Fitri akan tiba dan bagaimana nak tahu tarikhnya?

Afiqah : ibu.kenapa kita perlu tgk anak bulan baru boleh raya? Bulan tu beranak setahun sekali ker?

Afiq : ibu. Td org tv tu ckp kene tgk anak bulan baru boleh raya. Anak bulan tu kuar pg ker mlm. Kenapa mesti mlm, kenapa tak pg? Kita nk tgk guna apa? Kita mana ada teropong?

Pening kan nak jawab tapi sebagai seorang ibu kena lah bijak menjawab dgn penuh kelogikan dan boleh difahami mereka. Jika tidak dia akan tanya lagi benda yang sama berulang kali.

Tahun ni juga aku mengambil cuti paling pendek dalam sejarah. Raya ke 4 dah naik kerja. Ahaks. Konon-konon macam nak save cuti dan rehat sebab di pejabat  pun bukannya ada kerja pun kan time cuti panjang cam ni? tapi cabarannya adalah apabila perut mula lapar. Susah betul nak cari kedai makan Melayu utk merasa nasi dan lauk pauk. Nak tak nak terpaksa le bawak bekal ke pejabat, jika larat makanlah kat restoran mamak 24 jam yg berhampiran. Sekali dua bolehlah kan, tapi kalau hari-hari larat ker? 

 Tahun ni juga tak der plan nak buat 'open house' atau 'close house'. Mungkin disebabkan aku dah mula bekerja dan agak sibuk dengan anak-anak yang bersekolah tidak memungkinkan aku untuk memenatkan lagi diri, sementelah ramai kawan rapat telahpun pulang ke lokasi masing-masing. Tak sempat pun jumpa time raya ni. Mungkin tahun depan jika ada masa mungkin boleh berjumpa.

Di kesempatan ini juga aku ingin mengucapkan salam aidilfitri buat anda semua dan aku faham waktu dan saat ini ramai warga kota telahpun pulang ke bandar semula setelah seminggu di kampung halaman. Semoga selamat pulang dan bersabar jika harus menempuh perjalanan yang agak lama. 






Tiada ulasan:

Catat Ulasan