Isnin, 7 Julai 2014

Salam ramadhan buat semua...

Salam semua,

Dah lama tak menulis. Terlalu sibuk atau buat-buat sibuk, tak tahulah tapi semenjak blogspot pun diban dari senarai internet access kat ofis, rasanya payau je hidup ini.hehehehe.

Tahun ini alhamdulillah, walaupun ramalan cuaca mengatakan bumi Malaysia akan dilanda fenomena El Nino yang akan mengubah cuaca ke tahap panas dari biasa tapi Allah Maha Pengasih. Dari awal Ramadhan hinggalah ke hari ke 10 ni, syukur alhamdulillah. Ada masanya panas tapi kemudian Dia datangkan hujan, maka pergilah jerebu serta kekotoran serta kepanasan hamba-hambaNya ini. Syukur sangat-sangat.

Perkembangan terkini tentang aku? tak de yang menarik untuk diceritakan cuma aku masih lagi aktif membuat kerja amal. Perkara yang baik macam ni biasanya terjadi tanpa dirancang pun. Buat masa ni aku sedang berusaha membantu satu keluarga ni yang juga kariah di tempat aku. Kisahnya bermula macam ni..

Selama ni aku tak pernah nak ambil tahu atau nak kepoh-kepoh hal keluarga orang sehinggalah terjadi peristiwa ini di depan mata. Jiran aku buat majlis yassin dan ada seorang makcik ni, memang rajin ikut majlis-majlis keagamaan serta membawa 2 orang cucu perempuan bersamanya. Semasa makan-makan tu, aku perasan anak jiran kat sini mengejek-ngejek cucu makcik tu dengan mengatakan mereka berpakaian buruk, lusuh dsbnya. 2 orang cucu makcik tu tidak sedikitpun marah atau sedih dan hanya terdiam sahaja bila diperlakukan begitu membuatkan aku tertarik utk mengetahui lanjut mengenai mereka. Aku sebenarnya tak tahu sangat fasal makcik ni walaupun selalu berjumpa dan bertanya khabar. Hati aku mcm terdetik nak tahu latar belakang mereka dan ingin membantu. Aku pun berbual kosong dengan makcik tu dan mintak no telefon dan alamat rumah mereka dengan harapan ingin membantu mereka. 

Dipendekkan cerita, aku berpeluang melihat sendiri kehidupan makcik dan 2 orang cucunya. Anak-anak ini boleh dikategorikan sebagai anak terbiar sebab sejak mak ayah mereka bercerai, mereka dijaga oleh nenek dan kedua ibu bapa mereka jarang menjenguk kebajikan mereka apatah lagi memberi duit sekolah. Mereka bolehlah dikategorikan sebagai miskin bandar sebab punya rumah tapi sudah daif atau sudah kelihatan uzur. Punya kereta tp hanya terdampar di rumah. Cabaran mereka adalah tiada sumber kewangan dan buat masa ini mengharapkan sumbangan dari anak bongsu makcik ni tapi itupun tidak banyak.

Aku cuba dapatkan bantuan dari rakan-rakan yang pakar dalam membantu orang ni dan alhamdulillah, dengan bantuan 'guidelines' dari mereka barulah boleh terbuka minda aku untuk melakukan apa yang sepatutnya.

Aku berjaya menghubungi pihak sekolah budak dua orang ni untuk sebarang bantuan yang mereka layak dari pihak sekolah dan maklum balas cikgu terbabit sangat positif dan cuba membantu mendapatkan bantuan KUAM dan RMT . Pada masa yang sama aku cuba kumpulkan baju-baju lama anak dara aku dan rakan sepejabat untuk diserahkan ke anak-anak tersebut dan alhamdulillah mereka sangat gembira. Rakanku, Roxhana dari Kelantan, selain membimbing turut sama menyumbang bantuan kewangan untuk membelikan baju sekolah yang baru. 

Buat masa ni, aku sedang mengumpulkan maklumat dan data untuk cuba membuat permohonan bantuan dari Baitul Mal dan JKM. Walau tak banyak tapi sekurang-kurangnya adik adik ini dapat teruskan kehidupan dan persekolahan. Rakan sekerja aku ada juga memberikan panduan tentang apa yang harus aku lakukan pada anak-anak ini. Laporkan saja ke Jabatan Agama Islam supaya bapa kepada anak-anak ini diseret ke muka pengadilan dan dapatkan tuntutan nafkah tertunggak. Mereka bukan anak yatim piatu, tetapi anak-anak yang diabaikan oleh ibubapa yang tidak bertanggungjawab. Kesian kan. 

Oklah..ada masa nnti aku menulis lagi. doakan usaha aku berjaya. membantu orang yang memerlukan.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan