Khamis, 19 Disember 2013

aduhai 2014

Aku ingatkan di tahun baru 2014 nnti boleh le menarik nafas lega sekiranya perbelanjaan keluarga dapat dikurangkan dan kenaikan gaji akan berlaku tapi sebelum semua itu menjadi kenyataan <-sesuatu yang tidak pasti dan sukar diramal tiba-tiba berlaku kenaikan dalam semua perkara. 

Dari harga minyak, harga gula, kemudian melarat kepada tambang bas sekolah, tambang LRT, tol lebuhraya, cukai pintu pun naik, bil air dan api pun dah naik. Kemudian GST le pulak dalam semua servis..sangat-sangat membebankan bagi golongan bawahan yang gaji tak sampai RM2,500 macam aku. Aku ada 2 orang anak yang akan bersekolah tahun hadapan. Tentulah kos semakin meningkat sedangkan aku tak der pun merasa sangat nikmat 1M yang diwarwarkan tu. Klinik 1M aku tak pergi, pernah pergi tp apa gunanya kalau ubat selalu habis stok?pergi kedai 1M tp barangan yg ditawarkan tak de lah murah sangat, lagi murah kalau aku beli kat pasaraya hypermarket yg siap ada diskaun voucher lagi utk ahlinya. Kedai 1M, kat tempat aku tak de pun nampak bayangnya. Kalau ada pun bukan tiap-tiap bulan aku kene beli kain kan?BR1M pun aku tak pernah dapat. Yang aku pernah dapat hanya voucher buku bernilai RM250 dan aku sangat memanfaatkan untuk membeli buku-buku rujukan yg memang mahal dan sedikit alatulis.

Kot ye pun nak cover balik kos yg dah over spend tahun lepas takkan le sampai menekan golongan bawahan. Kalau macam ni le gayanya, aku rasa silap ari bulan rakyat negara ni pun akan buat demonstrasi mcm kat Indon mungkin lebih teruk dari demonstrasi Bersih dulu yg lebih fokus kpd politik. Aku tak sukakan keganasan dan aku juga tak sukakan tekanan  yg seperti ini. Aku tertarik dengan kata-kata Ketua Pengarang HM 2 hari lepas berkenaan adakah perlu diadakan sambutan awal tahun 2014 dengan pancaran laser bagai, bunga api mercun import yg mahal serta mengupah artis luar dan dalam negara yg pastinya menelan kos berbillion ringgit sedangkan pada waktu yang sama rakyat negara ini sedang berdukacita atas musibah banjir dan tertekan dengan kos sara diri yg meningkat? adakah patut? tp ada dorang kisah? adakah pak menteri ni merasai kesusahan golongan bawahan? ada? moga Allah memberikan mereka hidayah dan buka hijab mereka utk melihat di luar ruang lingkup keselesaan mereka.

Aku tak menyebelahi mana-mana tapi aku sangat berharap yang kerajaan M'sia kalau beria nak bantu tu, bantu lah betul-betul. Tak payah promote macam-macam kempen tapi semua tak jalan dan tak berkesan pun.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan