Jumaat, 27 Disember 2013

Tak ada rezeki..nak wat cam ner..redha je lah

Mungkin di kala ini ramai ibu bapa sedang sibuk membuat persiapan terakhir membeli barang keperluan anak-anak yang akan bersekolah minggu depan. Tak kisah le samada beli buku-buku sekolah, baju, kasut, beg serta peralatan menulis, yang penting semuanya memerlukan pengorbanan wang dan masa.

Seperti yang pernah aku beritahu sebelum ini, Afiqah sepatutnya bersekolah di sekolah amanah 2014 tapi atas sebab-sebab teknikal, sekolah tu tak dapat dibuka pada Januari ni jadi murid-murid yang terpilih tu katanya akan ditumpangkan di sekolah bistari lain. Namun, sekolah yang diberi tu agak jauh dari lokasi rumah aku dan rumah mama aku. Tak mungkin aku boleh hantar tepat pada masanya, maka dengan berat hati aku menolak tawaran tersebut. Kesian afiqah tapi nak buat macam mana, belum ada rezeki dia agaknya. Sapa lah tak nak anak pintar dan bersekolah di sekolah yang bagus tapi mungkin ada hikmah lain yang tersembunyi. 

Kebetulan pula, adik dia yang no.2 yg mulut berat tu akan bersekolah di pra sekolah 1 di sekolah yang sama dengan afiqah jadi secara tidak lansung akak akan sentiasa perhatikan adiknya. Afiq ni berat mulut tapi boleh tahan ligat juga orangnya tapi aku berharap dia juga secerdas akak. Sekarang ni aku tengah buat budget utk tahun depan. Tambang van utk afiq balik dari sekolah ke rumah mama dan tambang van dari sekolah agama ke rumah mama sbb tengahari aku akan amik afiqah dari sekolah, balik umah mama untuk makan dan tukar baju sebelum dihantar ke sekolah agama. Petang pula kene pergi mengaji. Kurus lah anak dara aku nanti.hehehe..aku dah dapat bayangkan si montel aku nanti pasti tertidur di mana-mana. Dia mana boleh tak tahan ngantuk tapi nak buat macam mana dah lagu cam tu.

Walaupun 2014 bakal jadi tahun mengeluh dengan semua kenaikan harga, aku berharap ada sinar menggembirakan akan terjadi kerana bagi golongan marhain yg berpendapatan rendah macam aku sangat terasa...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan