Isnin, 16 Disember 2013

Kalau le aku kaya..hehehe

Sapa pernah dengar lagu ni "Kalau aku kaya", nyanyian Altimet dan Awi Rafael. Kalau terdengar memang boleh hilangkan stress sekejap dan bolehlah berangan-angan. Tak salah berangan jadi kaya kan? bak kata member aku kat dlm fb dia, cuba tulis satu cek kepada diri sendiri dan tulis berapa banyak amaun yg kita impikan dan kemudian letak di mana yang kita boleh nampak sebagai satu bentuk motivasi atau target yang kita impikan.

Mungkin ada betulnya tapi aku ni jenis orang yang realistik jadi aku tak suka berangan tanpa sebarang persediaan dan sekiranya aku rasa ia adalah mustahil jadi aku tak akan beria-ia untuk menggapainya. Tak de lah mati kempunan kalau tak dapat pun. Aku dah biasa susah jadi aku tak heran sangat kalau tak jadi kaya. 

Mungkin ada gak lah sekelumit cemburu di hati apabila terbaca dan terpandang gambar-gambar kenkawan yang bergembira dengan kehidupan mereka sekarang. Muka mereka cantik-cantik, pakaian glam-glam, rumah yang gah, percutian yang menarik di sana sini, harta, pekerjaan dan bla bla bla tapi kemudian aku berkata kepada diri sendiri. Untuk apa aku cemburu pada orang lain pada sesuatu yang hanya akan membuatkan aku rasa menjeruk hati. Kenapa Allah tak berikan kelebihan itu semua kepada aku, satu dua pun cukuplah. Tapi kemudian aku pujuk diri sendiri dengan berkata, mungkin di dalam gambar aku bahagia tapi di dalam hati? ada sesapa tahu? mungkin mereka kaya tapi hutang mereka berkepuk, adakah mereka bahagia? mungkin mereka ada penyakit kronik atau pelbagai masalah lain yang tak kita jangkakan jadi jangan cepat cemburukan orang lain tapi bersyukur dengan segala pemberian yang Allah berikan kerana apa yang di dunia ini hanyalah sementara jadi jangan mudah terpedaya. Kemudian aku pernah mendengar satu ceramah agama yang menceritakan serba sedikit tentang keadaan syurga, mungkin sesuatu yang tak dapat digambarkan oleh pemikiran kita dan sedikit sebanyak memberikan aku sedikit motivasi agar tidak terlalu mendambakan kemewahan dunia. Patutlah ada orang yang alim tapi zuhud, ada orang yang kaya tetapi zuhud sebab mereka tidak memandang dunia semata-mata tetapi menggunakannya untuk pelaburan di akhirat.

Selepas ni, aku patut tulis kalau le aku kaya kat akhirat nanti...hehehe (insyaallah tapi kene tingkatkan iman kalau tak rugi selamanya)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan