Rabu, 16 April 2014

Hari yang menduga perasaan..

Petang semalam (14/04/2014) sepatutnya aku tiba rumah awal dari biasa kerana aku amik cuti 1/2 day petang sebab ada temujanji di klinik kesihatan berdekatan rumah. Jadi hari tu selesai urusan terus ambil anak dari rumah mama. Memang timing cantiklah. Setelah mengangkut barang dan anak-anak aku terus hantar anak dara aku gi menggaji. Masa tu cuaca memang dah gelap dengan petir sambung menyambung dan hujan pun turun dengan lebatnya. Perkara biasa lah kalau hujan lebat ni, paras air akan naik terutama di tempat-tempat yang rendah di mana air bertakung dan boleh menyebabkan banjir kilat. Bayangkan di highway boleh banjir. Aku tawakkal dalam hati aje dan redah je air tu walaupun parasnya agak tinggi. Teringat pesan suami agar berhati-hati semasa meredah air, gunakan gear rendah sahaja dan jangan kelam kabut.

Lepas je meraduk air, fuh lega sbb enjin tak masuk air sedangkan banyak kereta tersadai di sana sini. Ingatkan siksa aku dah lepas. Rupa-rupanya banyak halangan menanti di depanku pula. Masa tu hanya dapat berdoa banyak-banyak agar kami sekeluarga dapat tiba di rumah dalam keadaan selamat tanpa sebarang kecelakaan.

Aku biasanya melalui jalan kawasan industri untuk tiba di kawasan rumahku tapi memang agak malang aku stuck dlm jam kerana ada pokok tumbang dan simpang nak masuk ke situ ditenggalami air. Jadi tak de kereta boleh keluar atau masuk jalan tersebut sehingga jengkaut mengalihkan pokok tersebut. Kami dinasihatkan patah balik dan cari jalan alternatif lain. Masalahnya aku cam fobia nak patah balik melalui air kat highway tu, dahlah jam, paras air semakin naik pula tapi kerana memandangkan itu sajalah jalan pulang jadi tawakkal je lah.

Setiba di satu kawasan ni, anak-anak aku menjerit, katanya ada rumah terbakar di sebelah kiri lebuhraya. Aku pun pandang. Rupanya bumbung Sekolah Rendah Kangkar Tebrau yang terbakar walaupun hujan renyai petang tu. Mungkin kene sambar petir le kot. Memang malanglah sekolah tu sebab aku patah balik dari situ pun sebab jam kerana banjir kilat dan pokok tumbang jadi aku rasa memang bomba tak dpt lalu lah kawasan tu. Aku pandang kanan pula, air memang naik tinggi dan hanya kenderaan berat sahaja boleh lalu tp ada juga kereta yang berani sangat nak meraduk air walaupun paras air di tingkap kereta. Gila kentang!jangan tanya aku apa terjadi pada kereta tu kemudian, aku pun tak nak tengok sbb aku dah boleh agak impaknya.

Setiba di susur masuk ke taman aku, rasa cam ha..dh tak jauh dah rumah kita tapi alangkah malangnya terpaksa pula meredah jam kat lampu isyarat yang rosak. Aduh! sampai tak boleh bergerak lansung. Ke depan tak boleh, ke belakang tak boleh tp mujur aku di lane kiri jadi tak de lah risiko utk berdentum ngan kenderaan tu dpt dikurangkan. Lepas je siksa tu..ada lagi ler pula jam di traffic light berikutnya. Sampai anak aku pun mengeluh, bilalah nak sampai rumah ni. Perut pun dah lapar, cuaca sejuk dan semakin gelap. Aku sempat singgah di kedai belakang rumah utk beli mee kuning (laluan depan rumah tak boleh lalu sbb jam tak gerak, aku guna laluan lain dan patah balik lalu jalan dalam utk ke rumah). Setiba di rumah pula, aduhai..penuh kereta kiri kanan. dah tu depan rumah boleh le pula ada kereta sapa tah parking di situ. Aku pun park luar je lah dan suruh anak aku masuk ke dalam rumah sementara aku mencari sapa le tuan punya kereta tu kan. Aku tengok jiran aku semua keluar rumah walaupun dengan tuala di kepala dan berkaki ayam. Ada benda yang pelik ker berlaku? kemudian aku pun bertanya. Dorang cakap lorong bawah rumah aku terbakar kene sambar petir. Bila mendongak, baru perasan ada beberapa anggota bomba sedang panjat bumbung yang rompong (berlubang) akibat terbakar. Inalillah..tak sangka dalam ribut petir dan hujan tadi bukan setakat sekolah terbakar tp rumah jiran aku sendiri pun turut terbakar. Aku baru teringat rumah tu didiami oleh seorang anak dara yang baru kematian ibunya beberapa lalu. Mujur le dia tak apa-apa dan jiran jiran sempat membantu menyelamatkan barangan dan memadamkan api sbb bomba lewat sampai.

Setiba di rumah pula, baru aku perasan kipas siling dan termal pot aku tak berfungsi. Mungkin akibat kene sambar petir. Aduhai..terpaksa le beli baru.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan