Jumaat, 18 April 2014

Projek amal #1 sukses

Alhamdulillah, projek amal yang aku pernah war warkan sebelum ini telah berjaya dilakukan sebagaimana yang dirancang. Walaupun pada awalnya terus terang aku katakan rasa budget yg ada mcm tak cukup untuk beli barangan keperluan yang kita rancang tp tu lah orang kata kan, rezeki untuk anak yatim tu adalah barakah. Duit yg aku sangka tak banyak tu bukan sahaja dapat membeli semua keperluan yang kami dah target nak beli malahan boleh beli barang asas seperti beras, sabun basuh 4 kg 2 peket, shampoo badan 4 botol besar 4 liter, pad wanita 3 bundle, berus gigi sedozen dan ada lebih duit lagi. Subhanallah, Memang Allah Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Sesungguhnya Dia lebih Mengetahui apa yang kita tidak tahu. 

Berikut aku lampirkan gambar barangan dulu. Target kami memang nak bagi barangan keperluan peribadi seperti panties dan bra utk anak-anak ini. Sesuatu yang orang selalu tak fikirkan. Aku pun adakalanya tak faham sebab bila cakap fasal derma barang aje pasti orang hanya fikirkan Al-Quran, telekung, kain pelekat atau kalau kata barang keperluan mesti fikir beras aje. Mereka pun manusia seperti kita juga. Kalau nak bagi bantuan bagilah yang benda yang boleh dimanfaatkan sepenuhnya itu lebih afdal kan? daripada bagi benda yg sama sampai banyak-banyak tp tak digunakan pun tak guna jugak kan? 


ketika aku tiba pagi tadi, cuaca hujan lebat menyambut kedatangan kami. Dari luar pagar kelihatan ramai anak-anak sedang sibuk membaca dan membuat kerja sekolah dibantu oleh sukarelawan-sukarelawan dari UTM. Dapat berjumpa dengan penyelia dan founder nya iaitu Ustaz Nasir dan berbual tentang sejarah penubuhan tempat ini dan bagaimana perkembangan tempat tersebut serta apa jenis keperluan yang mereka impikan. 

 


Jangan terkejut kalau aku katakan, Ustaz tersebut kata bantuan utama yang dia perlukan bukan kewangan semata-mata tetapi adalah bantuan tenaga sepenuh masa untuk mengendalikan 2 buah anak-anak yatim ini . Itu tidak termasuk bantuan untuk ibu-ibu tunggal kerana tempat ni bukan sahaja membantu anak-anak tetapi juga ibu mereka juga. Ada le kawan aku ni bagi cadangan tapi penyelianya ada perancangan sendiri. Jika keadaan mengizinkan, insyaallah aku pun nak join jadi volunteer di sini tapi hujung minggu sahajalah.

Surah at-Taubah, Ayat 130 yang tafsirnya: "Ambilah (sebahagian) dari harta mereka menjadi SEDEKAH (ZAKAT), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk); dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui" (Surah at-Taubah:130).

Firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala:
Tafsirnya: “Dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan ANAK-ANAK YATIM serta orang-orang miskin” (Surah Al-Baqarah:83).

Ganjaran yang diberikan terhadap perlakuan baik kepada ANAK YATIM amat besar di sisi Allah Subhanahu wa Ta‘ala. Begitu juga, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi Wasallam mengkhabarkan tentang kedudukan mulia di Syurga bagi orang yang menjaga ANAK YATIM.

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi Wasallam bersabda:
Maksudnya: “Penjaga ANAK YATIM daripada kerabat atau bukan kerabatnya, saya dan penjaga itu adalah seperti dua jari ini di dalam Syurga”. Malik (periwayat hadis) mengisyaratkan dengan jari telunjuk dan jari hantu” (HR.Muslim).

Note : Alhamdulillah, selepas je aku post kat dlm fb, ramai yang menghubungi nak turut serta menyumbangkan untuk projek seterusnya. Insyaallah, akan menyusul tak berapa lama lagi. Lokasi selepas ini di Johor Bahru jugak tetapi di kawasan bandaraya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan