Ahad, 20 April 2014

Ulasan lawatan ke rumah kebajikan anak-anak yatim dan miskin di Raudatul Maryam

Aku rasa aku patut kongsikan dengan korang serba sedikit tentang lawatan aku tempohari. Ini sebagai memberi gambaran tentang bagaimana keadaan mereka dan juga pandangan peribadi aku dan rakan sekerja aku tentang tempat tersebut. Ini penting agar selepas ini sekiranya ada para penderma budiman ingin membantu mereka, dapat mendapatkan gambaran jelas tentang keperluan yang diperlukan. Jika tulisan ini akan menyinggung mana-mana pihak aku terlebih dahulu memohon ribuan ampun dan maaf ye. Tidak berniat buruk malahan sangat berharap sekiranya teguran tersebut dapat mendapat perhatian sewajarnya.

Pada 18/04/2014, sekitar jam 11.15am kami (aku dan rakan sekerja aku yg aku panggil 'Mak') tiba di teres 3 tingkat yang menempatkan asrama lelaki di Jalan Pulai 54, Tmn Pulai Utama. Tidak berapa jauh dari U Mall. Pada waktu tu, kelihatan para penghuni sibuk membaca dan menyiapkan kerja sekolah sambil dibantu oleh sekumpulan sukarelawan dari UTM. Kami diperkenalkan dengan isteri Ustaz Nasir. Ustaz Nasir ketika itu sedang sibuk di dapur memasak. 

Perbualan kami berkisar tentang bagaimana BAAYAM ditubuhkan dan latar belakang anak-anak ini. Tempat ni setakat ini belum didaftarkan dengan JKM kerana kesibukan masa dan tiada waktu untuk buat paper work tetapi telah berdaftar dengan SKM. Itulah cabaran utama yang dihadapi oleh penyelia merangkap penaung rumah ini iaitu Ustaz Nasir. Semua kerja beliau lakukan sendiri. Pertubuhan ini bukan tidak ada pasukan committeenya tetapi menurut Ustaz Nasir, mereka banyak memberikan komen tetapi tidak turut sama melakukan kerja bersama-sama sebagaimana yang beliau sendiri lakukan. Ustaz Nasir mengharapkan agar semua ahli kumpulannya sama-sama membantu dan bekerja bersamanya agar beban tersebut tidak terlalu berat. Setiausaha ke 7 beliau baharu sahaja meletak jawatan jadi sekarang tiada siapa yang boleh membantunya dari segi promosi, atau membuat 'paper work', banner atau update di dalam facebook.

Rakan aku mengesyorkan apa kata guna budak-budak UTM yang buat kerja amal ni daripada ramai-ramai ajar budak budak mengajar kita bahagiakan kepada dua kumpulan. Satu untuk mengajar mungkin dalam 7 orang dan baki 3 orang pula bantu Ustaz untuk menyiapkan paper work dan kerja-kerja menaip yang penting. Mereka kan ada kemahiran tersebut yang dipelajari di UTM? tapi Ustaz tak bersetuju sebab katanya mereka tiada pengalaman dan bukan buat benda tu full time. 

Begitu juga dengan urusan mengemas rumah seperti membasuh, menguruskan anak-anak ini dari awal subuh hingga malam, Ustaz ini lakukan sendiri kesemuanya tanpa ada pembantu. Kami dapat tahu di asrama perempuan ada 2 ibu tunggal bersama anak-anak mereka di situ. Kami telah cuba memberikan cadangan, apa kata gunakan sahaja 2 ibu tunggal tersebut untuk sama-sama membuat kerja rumah dengan membahagi tugas dan diberikan upah agar sekurang-kurangnya mereka dapat meringkan beban kerja ustaz tapi ustaz itu tidak setuju . Ustaz tersebut tetap mahukan orang yang boleh bekerja untuknya 24 jam tanpa merungut . Memang lah kerja amal memenatkan tapi jika tidak mahu mengagihkan kerja, sendiri yang akan penat dan akhirnya timbul tak puas hati dan sebagainya dan satu lagi mana ada orang nak bekerja tanpa henti dengan upah yang sedikit atas alasan buat amal tak boleh berkira? 

Aku dan rakan aku telah meng'offer' diri untuk membantu kerja-kerja penulisan dan berkaitan tapi Ustaz ni prefer kami jadi pelawat sahaja sebab dia hanya mahu org yg full time utk tempat tu. Kalau sesekali datang atau ujung minggu datang dia beranggapan orang itu tidak komited pada tempat tersebut. Jadi aku berpendapat, mungkin cara beliau menyebabkan ahli kumpulannya tidak menyenangi cara beliau. Bukan orang tidak mahu membantu, tapi ada orang harus bekerja untuk tambah pendapatan harian dan jika ada kelapangan baru datang. 

Banyak perancangan yang ingin dibuat oleh ustaz ini termasuk nak menyediakan pendapatan sampingan untuk golongan ibu-ibu tunggal terutama yang warga emas. Aku ada bagi pandangan apa kata bukak satu kelas memasak kuih muih atau kek ker sebab aku ada ramai kawan-kawan yang pakar dalam bidang tersebut tapi kata ustaz ni dia dah ada perancangan sendiri. 

Untuk mesyuarat bulan Mei nanti, dia akan umumkan ahli jawatankuasa baru untuk pertubuhan tersebut. Beliau berharap dgn tenaga baru nnti, akan ada perubahan dari segi pengurusan dan lain-lain.

Aku tak tahu apa pendapat kalian selepas membaca nukilan ini. Secara peribadi, aku tengok tempat tu tersusun, kemas dan tak menggambarkan seperti berada di asrama. Lebih seperti berada di rumah. Semua kelengkapan ada cuma tu lah kalau sorang sahaja yg menguruskan memang sangat memenatkan. 


2 ulasan:

  1. As'salamualaikum suzie..boleh x sy dptkn no tel ustaz nasir atau almt pusat BAAYAM ni..@ boleh terus wasap sy di no 011-25821495 Zira.

    BalasPadam
  2. As'salamualaikum suzie..boleh x sy dptkn no tel ustaz nasir atau almt pusat BAAYAM ni..@ boleh terus wasap sy di no 011-25821495 Zira.

    BalasPadam