Khamis, 27 Disember 2012

Baby Haziq dan ruam

Pagi semalam, mama menegur bila tgk pipi baby Haziq merah-merah mcm kene ruam dan aku mengaku tak perasan. Iyelah, mungkin ruam lampin atau ruam susu kerana menyusukan anak dengan mata separa mengantuk di waktu awal pagi kan. Member aku bagi petua, guna bedak berubat botol merah 'Agnesia' tu dan buat ala bedak sejuk dan sapukan seluruh kawasan ruam. Aku suh mama buatkan dan alhamdulillah, dia tak merengek dan kata mama kulit dia beransur ok tapi malam tu sesampai je kat umah dan ketika nak tukar lampinnya, aku baru perasan seluruh tubuh dia termasuk muka sume dipenuhi ruam merah sampai aku risau sangat dan menelefon suami suruh balik umah segera. Bila aku g klinik malam tadi, doktor sahkan dia bukan kene demam campak sebab dia memang tak demam tapi kerana ruam yang disebabkan oleh sejenis virus. Ruam ni boleh terjadi samada alahan habuk atau bulu-bulu pada baju yang baru dibeli tetapi belum dibasuh tapi terus dipakaikan pada bayi (itu agak mustahil sbb Haziq pakai baju biasa), mungkin juga alahan sabun mandi (aku guna mandian khas bayi aje) atau juga kepanasan sekeliling yg menyebabkan kulit sensitif dia mudah bertindak balas. Memang dia merengek je ketika tu, sian dia tapi sesudah aku sapukan ubat di seluruh badan dan agak berkurangan gatalnya, dia dh mula senyum-senyum dan berbunyi bunyi. Mungkin nak cakap badan dia dh lega dan mengadu badan dia tadi tak selesa. Jadi esok adalah hari untuk aku buat spring cleaning besar-besaranlah. Semua barang akan aku sterilkan dgn pencuci dettol yang tak berapa sedap ada bau spital tu. Ah tak kira, kalo sorang dh start sakit mcm ni maka haruslah dibuat jika tau mau ianya merebak kepada yang lenlain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan