Khamis, 20 Mac 2014

Hilang kemarau timbul pula banjir

Hampir 2 bulan bumi di kawasan aku ni tidak disirami hujan. Kalau ada pun tak sampai 5 minit, mungkin akibat pembenihan hujan yang tak memberikan sebarang kesan ke atas bumi. Tapi semenjak 5 hari yang lalu, 16 Mac 2014, kawasan sekitar Johor Bahru dilimpahi hujan yang melimpah-limpah. Aku kira ramai yang sujud syukur pada hari tersebut kerana  bersyukur dengan rahmat Allah. Bukan sekadar menyejukkan bumi malah memberi manfaat kepada semua kehidupan. Alhamdulillah, setakat musim panas yang lepas, kawasan sekitar JB belum lagi terlibat dengan catuan air. Tapi kalau hujan memanjang timbul pula risau kerana banjir kilat di mana-mana dan juga kemalangan.

2 hari lepas aku menyaksikan kemalangan akibat memandu laju di dalam hujan lebat atau mengelak air bertakung. Mujur tak de kemalangan jiwa berlaku. Tapi baju aku bersusun paku di garaj kerana tak kering. Tapi aku mendengar kawan-kawan di sekitar Lembah Klang masih lagi dibelenggu dengan musim kemarau dan catuan air setiap hari hinggakan urusan seharian banyak yang tergendala. Aku harap keadaan tersebut tidak berterusan, moga rahmat Allah akan menyejuki bumi sebelah sana. insyaallah


Tiada ulasan:

Catat Ulasan