Isnin, 17 Mac 2014

Pernah dengar atau lihat istana hinggap Kampung Danga?

Suatu ketika dahulu tiada siapa yang hendak ambil peduli atau kisahpun peninggalan warisan negeri itu perlu dipulihara atau tidak. Aku sendiri pun pada asalnya hanya mendengar cerita dari mulut orang dan juga dari adik-adik lelakiku yang rajin merayap hingga ke hujung tanjung dan bertemu dengan istana hinggap kuala danga, tidak berapa jauh dari rumah kami.

Tetapi ketika aku sudah bekerja dan bertemu dengan orang yang pernah tinggal di situ dan bekerja dengan sultan sebagai tukang kebun di istana itu dan berpeluang melihat sendiri potret yang diambil di hadapan tempat tersebut membuatkan aku teruja untuk melihat sendiri tapak tersebut dan aku berhasil menemuinya tapi malangnya, ketika itu istana hinggap yang diperkatakan dan yang dipotretkan telah hilang dari pandangan. Yang ada pada waktu itu hanya tunggul batu dan jeti nya sahaja tapi kini jeti tersebut pun telah lama lenyap dari pandangan. Persoalannya, kenapa kini baru nak sibuk cari ye? sedangkan kerajaan negeri sebelum ni tak pernah ambil kisah pun dan tempat tu tak pernah diwartakan sebagai tanah warisan atau gazet tertentu. Kebanyakan yang tinggal di situ adalah orang-orang asli Kg Laut berkurun lamanya. Aku masih ingat pada suatu kejadian ini. Ketika itu aku sedang dalam perjalanan ke pusat bandar dan harus melalui Pantai Lido (sekarang dikenali Danga Bay). Jalanraya terhenti seketika kerana segerombolan orang-orang asli melintas jalan bersama 2 ekor anjing dan tombak di pikul di bahu masing masing tegak menuju ke istana hijau di atas puncak Bukit Serene. Ini sudah pasti arahan dari Sultan yang meminta mereka datang untuk menemui baginda pergi berburu.Sekarang ni mereka masih lagi menginap di situ tapi keadaan di sana dah pun moden dengan segala pembangunan.

Beberapa ketika tak lama dulu, sekitar bulan lepas tentang timbulnya spekulasi adanya istana hinggap ke dua di kawasan Sungai Melayu, Gelang Patah. Ada ditunjukkan gambar-gambar tentang tapak seperti rumah batu dan ada jeti dan sebagainya. Pendapat peribadi aku, setahu aku hanya ada satu sahaja istana hinggap di sekitar Danga dan yang itu memang ada buktinya (Allahyarham Pak Hamid Danga) tp selain daripada itu, aku rasa hanya cerita-cerita kosong sahaja kot. Masuk ni dah 2 orang bertanyakan aku hal yang sama. Kenapa tidak ditanyakan terus pada pihak istana ye? terutama bagi orang kuat Yayasan Warisan Johor sendiri? Takde ke dalam arkib kita gambar istana tersebut atau di dalam muzium mini EC (English College) yang memaparkan gambar-gambar tersebut?. Kalau aku tahu dulu nilai gambar tersebut, pasti aku dah snap satu dari rumah Kak Yah (anak allahyarham Pak Hamid). Maaf. aku tak de contact no akak tersebut sebab semenjak dia berhenti kerja dari syarikat, kami dah lama tidak berhubung. Aku rasa jika dia tahu fasal ni pun dia sendiri pasti tidak menyangka sekarang menjadi satu isu penting yang diperkatakan orang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan