Selasa, 11 Mac 2014

ujian tuhan..nikmat sakit kembali lagi

Aku memang ada penyakit gastrik sejak dari sekolah rendah kerana masa kecil-kecil dulu memang payah untuk makan terutama sarapan pagi tapi menjelang dewasa aku antara orang yang tak pernah terlupa untuk mengambil sarapan walaupun hanya secebis roti atau segelas susu tapi sebagai manusia biasa adakalanya kita diduga dengan penyakit yang tidak dapat dihindari.

Minggu lepas aku diserang gastrik yang teruk sehingga pitam di suatu majlis di kawasan kejiranan aku. Puncanya, hari sebelum itu jadual harian aku memang padat dan berkemungkinan aku terlambat makan tengahari dan makan malam ditambah pula dengan kepenatan badan. Pagi pada hari kejadian tu, aku menghadiri majlis kesyukuran sempena kejiranan aku ni buat majlis kahwin. Semasa orang lain sibuk berselawat sambil berdiri, aku dah rasa tak sedap badan, berlalu mencari kerusi. Fikirku, dengan duduk dapat meredakan sakit tapi sebaliknya berlaku bila peluh semakin menitis-nitis, dada semakin sesak untuk bernafas dan kedua belah tanganku semakin sejuk dan kram. Mujur le ada kakak-kakak kat situ perasan dan terus dapatkan aku. Dorang terus lap muka aku dengan air yassin dan bagi minum air dan papah aku duduk kat dalam. Bila dorang dapat tahu aku ada gastrik, puas lah disuap aku dengan makanan tapi aku taknak. Masalahnya bukan aku lapar tapi perut aku sebu dan sakit sangat. Apalagi, yang aku makan semua terkeluar semula. Tengahari tu aku diserang demam dan terbaring seharian di rumah sementara suami menjaga anak-anak. Syukur alhamdulillah dikurniakan suami yang bertanggungjawab dan banyak membantu cuma mulut dia membebel-bebel marahkan aku yang katanya degil tak nak makan.

Hari berikutnya, bersama suami dan anak-anak ke pasaraya besar untuk membeli barang dapur. Pada awalnya aku masih bolehlah berjalan melayankan kerenah anak-anak dan suami tapi di pertengahan jalan, aku rasa sakit perut aku kembali menyerang. Rasa macam nak pitam pun ada. Suami yang perasan keadaanku mencadangkan kami ke klinik panel. Di klinik doktor berikan suntikan. Kalau nak ikutkan kata doktor tu, aku sepatutnya dihantar ke hospital sbb rasanya macam serius. Jarang orang gastrik boleh pengsan katanya. Kalau aku duduk hospital, sapa le nak menyusukan si kecik aku tu. Jadi aku ambil risiko tak nak pergi, cuma makan ubat sahaja. Doktor kata aku tak demam tapi balik dari klinik tu, aku terus demam sampai mengigil-gigil. Tak pasti samada demam tu akibat sakit gastrik atau sebaliknya tapi memang sangat menyakitkan. Waktu tu aku teringat kisah salah seorang jiran aku yang baru saja meninggal 2 hari lepas akibat pembedahan akibat gastrik teruk. Jiran aku tu dah berumur. Hampir 80an sedangkan aku baru saja 30an dan anak-anak pun masih lagi kecil. Mohon dipanjangkan umur supaya aku tidak terkilan semasa menutup mata nanti tapi kalau dah takdir tuhan, tiada sapa yang dapat menghalangkan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan