Selasa, 18 Mac 2014

Kenapa perlu berlagak?

Aku dari dulu sampai la ni tak berapa gemar orang yang berlagak atau orang sini panggil eksyen sebab pada aku apa lah yang nak dibanggakan sangat dengan diri tu. Contohnya: kalau rasa diri tu cantik sangat..yer lah tu..tua nanti tetap kerepot gak. Kalau rasa diri tu pandai sangat, tetap jadi kuli gak sebab di atas awak ada orang lain. Kalau awak taikun besar sekalipun awak tetap seorang hamba yang menumpang rezeki dariNya. Jadi apa masalahnya awak nak berlagak sangat?

Kenapa aku cakap cam ni sebab aku makin meluat tengok kelakuan beberapa kakitangan tempat aku bekerja yang entah menyombong / berlagak tak tentu hala. Tengok orang macam kita ni tak setaraf dengannya. Cara percakapan, lenggang lengguk, penulisan apatah lagi pergaulan. Nak ditegur rasanya memang orang jenis macam tu payah nak terima nasihat jadi biarkan ajelah. Mungkin dia terlalu taksub tentang kelebihan dirinya daripada orang lain yang tak berapa ada ni kan.

Kawan aku pernah berkata, adakalanya kita terpaksa berlagak di hadapan orang lain terutama rakan sekerja yg lebih senior atau lebih arif dari kita kerana tidak mahu orang nampak kelemahan kita, jadi orang tu tidak le boleh membuli kita (buli dalam erti kata lain memperlekehkan kebolehan kita).

Berdasarkan pengalaman aku juga, aku pernah jumpa dan aku sangat kagum dan hormat pada orang yang kaya, ternama tapi sanggup meletakkan segalanya itu di tapak kaki apabila bersama orang biasa atau sanggup membantu menyiapkan tugasan bersama walaupun dia sepatutnya tak perlu lakukan itu semua.

Jadi pada pandangan peribadi aku, aku lebih suka peribadi yang simple dan tak perlu terlalu protokol atau terlalu asal boleh sangat kerana ia mencerminkan keperibadian kita di mata orang yang melihat. Jadi diri sendiri dan sentiasa cuba berfikiran positif. Aku selalu cakap dengan anak-anak aku, 'kita memang bukan orang kaya tapi kita tidak lah susah sangat sebab ada orang di luar sana yang lebih susah dan lebih memerlukan bantuan tapi tak pernah mengeluh dengan nasib diri mereka. Biarlah orang lain nak kutuk apa pun kan, cakap je dengan mereka, saya tak hairan dengan harta dunia awak sebab Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita di akhirat nanti'.

Kenapa aku cakap begitu? sebab aku tak mahu mereka terlalu memikirkan sangat hal yang remeh temeh di dunia ni. Orang yang berbuat baik dijanjikan syurga untuk mereka, jadi apa yang lebih baik dari itu? nak ceritakan secara panjang lebar untuk kanak-kanak bawah 10 tahun mana lah faham sangat kan?. Jadi anak-anak aku tak pernah mempertikaikan kenapa dia tak ada itu dan ini. Kalau si akak merengek, si abang akan mengingatkan, 'kan ibu dah kata, kita bukan orang kaya.' :D

note : ibu ayah mana yang mahu melihat anak mereka susah dan tidak sempurna tapi itulah ujian dari Allah untuk kita 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan