Isnin, 24 Mac 2014

Al Fatihah buat semua penumpang MH370

gambar hiasan


Saat pengumuman PM malam semalam, 24/03/2014 berkenaan perkembangan terkini tentang pesawat MAS yg hilang tu, hati dah terdetik pasti khabar yang tidak enak untuk didengar dan ternyata telahan aku benar. Pesawat tersebut telah terhempas di Lautan Hindi berdekatan dengan Perth, Australia. Itupun bukannya dekat, jaraknya beribu batu. Aku ada terbaca dan melihat sedutan kapal pencari dan penyelamat yang pergi ke lokasi yang dikatakan terjumpa papan palet dan tali pinggang tu. Sangat gerun melihat ombak yang tinggi bergulung gulung menghempas kapal. Terus diminda ku berkata, kalau beginilah agaknya, memang tak de sapa yang boleh selamat kerana kapal yang begini besar pun mampu karam dihempas ombak kuat apatah lagi manusia yang lemah lagi kecil yang ada kemungkinan waktu terhempas tu hanya bergantung pada pelampung atau barang lain yg dijadikan pelampung sementara. Hendak berjumpa daratan sangatlah mustahil kecuali ada kapal dagang yang kebetulan lalu tapi itu semua tidak terjadi. Masya allah, air mata aku mengalir. Sungguh besar kuasamu Allah. Kami hanya hambaMu yang lemah dan tak mampu melawan kuasa dan takdirMu.

Aku ada terbaca status kawanku yang mengharapkan keajaiban berlaku seperti yang berlaku pada tsunami Acheh apabila ada seorang pemuda yang terselamat hanya berpaut pada batang pokok kelapa. Pada aku, itu situasi berlainan. Laut Selat Melaka tidak sedalam dan tidak sebahaya lautan Hindi. Kalaupun ada  penumpang yang terselamat pada ketika itu, mereka pasti akan putus asa apabila keadaan sekeliling dan akhirnya mati begitu sahaja. Bahaya binatang buas seperti jerung, gelombang ombak setinggi 20-30 meter, cuaca sejuk melampau, kehausan (dehidrat) dan kelaparan. Adakah anda rasa boleh bertahan? sehari dua mungkin tapi kalau lebih seminggu..anda hanya mampu berserah kepada yang maha kuasa..saat membayangkan kesengsaraan itu pun air mata laju mengalir..

Memang sebelum ini aku sangat berharap kesemua mangsa MH370 akan selamat setelah berita mengesahkan kapal terbang itu berpatah balik dari laluan asal. Dalam hati berkata, mungkin terdampar di mana-mana pulau. Tetapi bila disahkan terhempas di Lautan Hindi yang sangat dalam dan tiada pulau berdekatan, hati rasa inilah takdir yang harus diterima dan meremuk hati ahli keluarga serta saudara mara penumpang tersebut. Sewaktu habis pengumuman tersebut, aku bukalah CNA utk mendapatkan maklum balas di Beijing pula. Saat itu hanya terdengar raungan ahli keluarga di China, seakan tidak mahu percaya akan apa yang terjadi. Kalau di Malaysia, kebanyakan keluarga terutama yang Islam telah lama redha dengan segala kemungkinan yang berlaku jadi tak de babak meraung melampau-lampau. Kalau aku di tempat ahli keluarga tu pun rasanya pasti pengsan sejurus mendengar berita tersebut. Hati mana yang tidak remuk bila orang yang kita sayang pergi untuk selamanya tapi itu adalah qada' dan qadar yg telah ditentukan Illahi. Kita cuma boleh doakan agar roh mereka yang pergi ditempatkan di kalangan orang yang syahid (bagi yang beragama islam lah). Agama lain aku tak tahu dan hari ni aku mendengar pengumuman di radio, bagi negeri Johor, Sultan telah memerintahkan agar semua bendera negeri diturunkan separuh tiang sebagai tanda menghormati pemergian mereka. Persoalan yang timbul sekarang, kenapa pesawat itu berpatah balik dan tidak mendarat di tempat sepatutnya sekiranya ada masalah teknikal sekalipun? apakah yang telah berlaku sebenarnya? kalau nak bunuh diri, kenapa nak melibatkan orang lain yang tidak berdosa. Yang ditinggalkan pastinya akan berbekas di hati. Semoga keluarga mereka tabah menghadapi hari-hari mendatang.

Note : Namun begitu, sehingga artikel ini ditulis, ramai yang masih mengharapkan keajaiban akan berlaku...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan