Rabu, 19 Mac 2014

Jika anda bercadang utk menderma

Pagi-pagi ni salah seorang rakan sepejabat membuka topik cerita pagi fasal menderma utk keperluan anak-anak yatim atau orang tua-tua. Jenis keperluan bagaimana yang perlu dititik beratkan? Fokus kami pagi ni untuk anak-anak yatim dahulu. Kalau setakat derma tudung, baju dan seluar atau kasut, hampir penuh rak baju mereka kan terutama time nak masuk sekolah atau time perayaan tapi adakah kita terfikir keperluan harian seperti baju dalam, seluar dalam atau pad, ubat gigi, sabun, syampoo utk anak-anak ini dititik beratkan? mungkin pada kita ia tak berapa penting tapi pada mereka ia merupakan keperluan yang perlu digunakan sehari hari. Kalau setakat ajak mereka makan ari tu, esok lusa dorang lapar balik.

Jadi rakan sepejabat aku ni bercadang untuk mengumpul sumbangan keperluan asas untuk rumah anak-anak yatim yang terpilih. Tumpuan bukan yang popular tapi yang baru dibuka atau yang kurang mendapat tajaan dari mana-mana badan kerajaan atau NGO lain. Bila dia suarakan cadangan tu, aku pun setuju nak join. Apa salahnya berebut-rebut kutip pahala kan? tak dapat banyak menyumbang, sekurang-kurangnya aku nak lihat wajah anak-anak yatim tersebut gembira. Kalau aku kaya memang nak je sponsor setiap bulan.

Jenis-jenis keperluan yang kita boleh fikirkan untuk diberi :

* tuala wanita
* seluar dalam (pelbagai saiz)
* baju dalam (pelbagai saiz)
* kain dalam
* sabun basuh
* sabun mandi dan syampoo
* berus gigi dan ubat gigi
* bedak
* sikat dan minyak rambut
* alat permainan untuk riadah (game box)
* cadar, selimut, bantal
* tuala mandi
* selipar (pelbagai saiz)
* getah rambut
* anak tudung
* perabut baru /terpakai (katil, tilam, almari)
* hanger baju
* telekung, sejadah, tikar
* apa saja keperluan lain yang difikirkan perlu

Sebenarnya projek seperti ini telahpun dijalankan oleh sahabat sahabat aku di KL yang dinamakan pertubuhan Iqra'. Setiap kali projek yang dirancang akan diberikan budget dan kami tong tong untuk membantu menjayakan. Kalau rezeki aku lebih bulan tu, insyaallah aku akan bantu. Tapi kebanyakan yang dibantu adalah di sekitar Kuala Lumpur, Lembah Klang dan utara tanahair tapi setakat ini belum yang ingin membantu di selatan pula. Kalau aku nak syorkan mereka buat, rasanya kos pasti tinggi. Johor ni kos agak tinggi. Bukan setakat tol dan minyak yang perlu difikirkan tetapi penginapan dan lain-lain. Karang over budget pulak dorang kan? Tapi aku boleh bagi cadangan je lah. Sher..kalau ko terbaca note aku ni, aku harap ko boleh bantu aku untuk merealisasikan impian aku dan kawan sepejabat aku ni. Aku pun nak tempah syurga juga..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan