Ahad, 13 Januari 2013

cabaran utkku

Walaupun aku dah punya 3 orang anak tapi terus terang aku katakan sebagai seorang ibu yang bekerja dan mempunyai anak kecil, aku masih lagi tidak pandai dalam bab pengurusan anak-anak, begitu juga dalam bab penyusuan ibu. Mungkin kurang membaca atau kurang dedahan tentang bagaimana membantu penyusuan ibu secara eksklusif jadi aku tidaklah beria-ia mengepam dan menyimpan susu utk buat stok sampai berbotol-botol. Sebab biasanya setiap kali pam, tak kira lah berapa botol aku dapat pasti akan habis untuk hari itu juga. Ini bermakna memang susu aku ngam-ngam untuk diminum si kecil utk hari itu. Sebab tu masa anak kedua dulu, dia tak nak susu badan masa umur dia 6 bulan. Sedih, walau aku dah perah dan cuba bagi direct breastfeeding pun dia tak mo, sangat berbeza dengan akak dia dulu yang sempat menyusu hingga hampir umur mencecah 1 thn 8 bulan. Itupun diberhentikan kerana mengikut nasihat doktor bagi mengelakkan aku 'bleeding' sewaktu hamil kali ketiga. Yang kedua gugur kerana mengandung luar rahim. Seperti mana-mana ibu lain, besarlah harapan aku untuk memberikan sepenuh susu ibu pada anak dari lahir hingga usia 2 tahun. Untuk kandungan kali keempat memang aku dah bersedia kerana aku tahu tiada kebaikan yang setanding dengan susu ibu dan alhamdulillah bila baby Haziq lahir, dia tak menolak cuma waktu tu susu badan aku memang kurang sementara puting lak melecet teruk. Adik aku sampai terpaksa jadi ibu susuan kerana susu badan aku sangat kurang. Masa tu aku memang dah hampir putus asa nak menyusukannya dengan susu badan tapi aku cuba gak google dan tanya member-member tentang apa jenis makanan untuk membanyakkan susu badan. Di situlah kali pertama aku dengar perkataan 'milk booster'dari seorang kawan aku yg memang menyusukan badan secara eksklusif. Menurutnya ada kalanya sesetengah makanan tu memang akan membantu membanyakkan susu badan tapi setiap orang tak sama. Mungkin pada aku, kalau aku makan sayur sawi, susu akan banyak tapi pada orang lain makan bermangkuk-mangkuk pun tak jalan. Jadi aku pun cuba lah kaedah memakan senarai barang utk menambahkan susu tu dan aku dapati makanan yang banyak menambah susu untuk aku yang sesuai yang aku ingat selama ini adalah susu rupa-rupanya adalah sayur sawi dan sayur lobak putih. Kebetulan waktu tu adalah dalam pantang jadi suami aku memasak sayur sawi setiap hari yang dicampur dengan lobak putih. Alhamdulillah, susu banyak dan baby tak melalak sbb asyik nak menyusu (mungkin dia tak puas sebelum ni tu yang menyebabkan dia menangis). Pernah juga aku terdengar 'teknik power pumping' dan kaedah urutan putaran apa tah semasa di wad lagi tapi tak de seorang pun yang pernah menghadiri kursus tentang keibuan tu yang menerangkan secara lebih jelas tentang teknik tersebut. Apa lah salahnyakan ilmu yang bermanfaat tu dikongsikan bersama ibu-ibu yang lain. Jangan ingat ibu tu dah beranak 3 dia lebih pakar dalam penyusuan. Contohnya aku ni, hanya tahu kalo baju dah basah maknanya susu dah terkeluar dan perlu dipam. Balik nanti pasti anak aku hanya nak direct breastfeeding sahaja. Susu yang aku pam tu hanya diminum semasa dia di rumah pengasuhnya sahaja. aku tak terfikir nak buat susu berstok-stok sbb banyak sangat stok pun kalo simpan lama sangat nnti tak sedap, tak segar.hehehe... Bila aku baca banyak blog tentang penyusuan ni, kebanyakan ibu-ibu yang menyusukan anak ni (tak kira le yang direct breastfeeding ke atau susu yang telah dipam tu ker) adalah pengguna produk Shaklee. Hai, pengguna produk lain tak de ke yang nak buat promo produk dorang? setahu aku produk shaklee sama aje barang dia dengan produk supplemen barangan lain. Produk Amway pun ada soya protein, daily vitamin dan vitamin yang lain-lain. Itu belum lagi jenama produk supplemen lain. Produk Gano yang aku makan pun ada gak supplemen untuk menyokong ibu-ibu yang menyusu supaya bukan sahaja badan ibu itu sihat dan ramping tetapi menambahkan kualiti susu yang dihasilkan. Menjadi seorang ibu itu satu tugasan yang bukan mudah terutama jika mempunyai komitmen lain yang perlu diambil kira seperti bekerja (sepenuh masa atau separuh masa, belajar (sepenuh masa atau separuh masa), menjaga ahli keluarga yang uzur (tak kira le samada kedua ibu bapa yang uzur atau adik beradik atau anak-anak lain. Seorang ibu biasanya tidak akan mengungkit segala apa yang telah dilakukan untuk anak-anaknya tetapi yang selalu kita dengar adalah 'nyanyian rapper' atau alunan bebelan di cuping telinga di atas kenakalan kita juga.Kini aku pun mengalunkan lagu rapper setiap kali melihat aksi keletah anak-anak aku. Adakalanya aku dah kepenatan, dah tak kose makcik..lantak le. Nanti dah penat dia berenti sendiri. Oklah..dh panjang aku membebel ni, nnti jadi cerita merepek pulak. Aku ni kalau dah mengantuk memang suka merepek..stop dulu ye.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan