Isnin, 7 Januari 2013

kisah anak-anak

Baru ari tu cakap segalanya baik-baik saja tentang anak dara aku, tiba-tiba dikejutkan dengan panggilan telefon dari tok mak dia mengatakan anak dara aku tak balik-balik lagi. Rasa nak pengsan pun ada. Hati ni risau sangat, ke mana lah manja aku tu pergi? salah naik van ker? aku pun terus menelefon pakcik van tu dan pakcik tu kata dia dh selamatpun sampai rumah dan ketika aku menelefon balik tok mak dia, anak dara aku yang angkat dan cakap, "Eloo ibu. akak baru sampai umah tok mak. akak kuar lambat tadi". Buat cuak je. Apalah tok mak ni..sib baik aku tak de sakit jantung, kalo tak dah pengsan tadi. Tu cerita si akak. Belum lagi cerita si abang dan si adik. Si abang sekarang aku hantar ke taska atas permintaannya sendiri. Katanya dia suka ramai kawan dan ada aktiviti bersama-sama macam mewarna, tampal-tampal dan main ramai-ramai. Hari pertama hantar dia relaks je masuk sekolah seorang diri. Ingatkan dia akan nangis ke pe, leks je. tanya gak cikgu yg jaga. so far ok je dia. Bila aku tgk gambar dia kat dlm facebook taska dia, kelihatan dia mcm malu-malu tp enjoy lah aktiviti seharian yg pelbagai cuma masih berat mulut kalo ajak berbual. Ada masanya dia lebih becok dari si akak tp jarang berlaku. Baby Haziq pula dua minggu lepas tak leh injek sbb demam, lepas demam ruam pulak satu badan. Lepas tu batuk dan selsema pula. Dah tak jadi injek utk kali kedua. Kalo minggu depan aku tak tahu lah nak cakap pe..injek utk bulan ke 3 entah bila pula. takkan selang seminggu kene injek lagi, mau tak demam balik nnti. Sekarang dh semakin bijak sebab dah boleh diagah, senyum-senyum dan adakalanya berbunyi bunyi seolah nak ajak kita berbual dengannya. Kalo aku letak mainan bergantungan di kepalanya, dia suka tengok tp tangannya belum lagi berusaha utk mencapainya. Bila aku tengok perkembangannya setiap hari rasa damai hati ni. Cuma tu lah, kalo lebihkan masa pada dia nnti si abg akan kecik ati sbb dulu aku manjakan abg. Akak yg sulung tupun manja gak, adakalanya dia pulak perasan nak jadi 'ibu' dan cuba buat mcm mana ibu biasa buat kat adik kecil dia. Boleh lah diharap kalo aku sibuk didapur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan