Ahad, 13 Januari 2013

eiii geramnya...

Dalam kehidupan berumahtangga bohonglah takde selisih faham terutama bila tidak sependapat. Begitu juga dengan kehidupan aku. Aku memang tak boleh terima tolak ansur dalam soal pemakanan utk pembesaran anak-anak aku. Alkisahnya begini. Suami aku ni suka makan jajan. Orang Johor panggil makanan snek ringan mcm keropok makanan ringan, gula-gula, jeruk ke sume tu sebagai jajan. Jadi bila dia ada anak, aku memang tak bagi anak-anak makan tu semua kecuali coklat. Kenapa coklat? sebab coklat boleh membekalkan tenaga tapi bukan sebarangan coklat. Biasanya coklat wafer atau roti coklat atau coklat kit kat sahaja. Gula-gula? anak aku sampai sekarang tak gheti nak makan sebab aku memang tak kasi, selain boleh menyebabkan gigi rosak ia juga tak de mengenyangkan atau khasiat. Sekali sekala ayah dorang ni secara sembunyi sembunyi belikan jajan dan suh anak dia makan. Dia tahu kalau aku nampak kompem aku buang dalam tong sampah. Mula-mula anak-anak aku tak nak makan sebab tak biasa makan keropok pelbagai warna dan rasa tu tapi lama-lama agaknya dah macam satu kemestian suruh ayah dia belikan. Aku pun bisinglah sebab aku tahu banyak bahan pewarna dan bahan kimia di dalamnya. Yang geramnya suami aku ni dia kata sekali sekala tak pe, kalo dia beli semua tak boleh tapi kalau aku pulak semua ok aje. eiii geram betul. Dan semalam, hangin satu badan sebab suami aku selamba aje bagi anak-anak dia makan maggi! sedangkan dia tahu aku tak benarkan anak aku makan. Kalau anak aku teringin sekalipun aku akan beli mee kering dan masak sendiri. Tapi suami aku balik balik kata sekali sekala aje dan mula mempertikaikan sikap aku. Kenapa aku marah sangat sedangkan katanya dia hanya makan sekali sekala. Kalau dia makan sorang aku tak kisah tapi jangan libatkan anak-anak yang tak tahu apa-apa. Aku cakap begitu sebab berasas. Suami aku sendiri tahu bahawa keturunannya ada penyakit darah kanser. Kalau rajin diaktifkan tak mustahil esok lusa macam-macam boleh berlaku. Bayangkan kalau anak-anak aku mewarisi penyakit darah macam tu? nauzubillah minzalik. Mana ada ibu yang nak lihat anak-anak menderita? penyudahnya kami laki bini bertekak dan terus tak bertegur sapa. Bengkek je hati ni. Degil betul suami aku ni, kalau dah sakit nanti baru nak menyesal. Ye ker menyesal? ntah-ntah salahkan aku pulak nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan