Selasa, 15 Januari 2013

merancang aktiviti bersama anak-anak

Biasanya hujung minggu terutama hari Sabtu adalah hari yang paling sibuk dan paling memenatkan dalam kalendar aku sebagai seorang ibu dan suri rumah tak sepenuh masa. Pada waktu yang sama, anak-anak memerlukan kasih sayang dan perhatian dari aku tapi kerana kesibukan menguruskan rumah tangga aku adakalanya buat tak layan aje. Bila aku dah penat aku suh aje anak-anak tido padahal dorang baru nak bermesra dgn ibu mereka. Mulai bulan lepas aku dah start plan aktiviti bersama anak-anak dan biasalah adakalanya menjadi adakalanya tidak. Aktiviti pertama adalah membuat 'kolaj' dari kalendar-kalendar lama. Bahan-bahan yang digunakan: Drawing block A3 size (sorang sekeping kalo tak bergaduh),selambak kalendar lama-lama, gunting yg sesuai utk kanak-kanak, gam, marker pen. Punyalah excited si akak sebab tak pernah buat aktiviti kerja tangan seperti ini. Mula-mula berikan penerangan tentang apa yang ingin dilakukan. Bagi tema untuk memudahkan mereka memulakan imaginasi karya mereka. Tema aku masa tu adalah bersantai di tepi pantai atau di taman. Aku tengok anak dara aku memang mempunyai daya imaginasi yang tinggi. Sangat kreatif tp sayang aku tak snap gambar yg dihasilkan jika tidak pasti boleh dikongsi di sini (sori ibu dia ni sedikit pemalas). Aktiviti kedua yang aku dah buat adalah teka teki matematik. Afiqah pada mulanya sangat payah nak memahaminya tapi bila dia dah faham konsepnya, dia pulak suruh kita buat lagi dan lagi dan lagi. Sampai sekarang pun dia masih mengulang soalan matematik yang aku berikan dan dia menulis di mana saja dia jumpa kertas tak pakai. Bahan yang aku gunakan adalah buku kotak-kotak matematik tu dan senarai soalan matematik mudah dari angka 1 hingga 10 (untuk permulaan) melibatkan tambah, tolak dan kemudian aku tingkatkan soalan berbentuk gambarajah bagi membuatkan dia lebih memahami konsep tambah tolak dan bahagi dari angka 1-20 pula. Anak dara aku ni matematik terror tp kalo tulisan jawi fail!walaupun 10 kali aku bagi latihan pun, buku latihan pun dh mcm2 tp dia masih tak pandai lagi. Kelas iqra' pun masih merangkak. Aku belum ada masa nak bagi latihan intensif paksa utk dia lagi sbb buat masa ni ibu dia sedang sibuk untuk persediaan masuk kelas sem baru Februari ni tapi aku ada merancang nak buat aktiviti mewarna hujung minggu ni kalo dapat. Dalam semua aktiviti ni afiq paling pemalas dan cepat bosan. macam pelik pulak sbb kat sekolah dia lah yang paling happy, mungkin kat sekolah ramai kawan kot? atau cikgu dia rajin melayan mood swing dia setiap hari? hmm..entahlah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan